do. sep 29th, 2022


Verwijzingsmarketing sluit sterk aan bij mond-tot-mondreclame. Met verwijzingsmarketing promoten uw bestaande klanten en merkadvocaten uw producten. In veel opzichten moet dit de ultieme marketingpraktijk zijn. Waarom vreemden betalen om een ​​product te promoten waar ze geen gevoel of passie voor hebben als een merk al mensen heeft die van zijn producten houden en die graag hun positieve gedachten over het merk aan de wereld vertellen?

Bron: https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2013/under-the-influence-consumer-trust-in-advertising/

Volgens Nielsen onderzoek, 92% van de consumenten vertrouwt verwijzingen van mensen die ze kennen. Ze hebben vier keer meer kans om te kopen wanneer ze worden doorverwezen door een vriend. Volgens de New York Times komt 65% van alle nieuwe klanten uit verwijzingen. Het is een vorm van marketing die je niet over het hoofd mag zien.


Wat is verwijzingsmarketing:


Wat is verwijzingsmarketing?

Zoals de naam al doet vermoeden, houdt verwijzingsmarketing in dat iemand een product of dienst die hij leuk vindt doorverwijst naar zijn vrienden en familie. Het werkt omdat consumenten de mening van echte mensen veel meer vertrouwen dan die van de merken zelf.

Waarschijnlijk de meest voorkomende vorm van verwijzingsmarketing is wanneer de bestaande klanten van een bedrijf het woord over een favoriet product of favoriete service verspreiden.

Mond-tot-mondreclame, waarbij mensen het nieuws over een bedrijf delen, bijvoorbeeld op hun sociale sites, wordt ook beschouwd als een onderdeel van verwijzingsmarketing.

Het belangrijkste verschil tussen verwijzingsmarketing en mond-tot-mondreclame is dat verwijzingsmarketing meer ‘opzettelijk’ is. Een bedrijf begint opzettelijk een verwijzingsmarketingcampagne. Bedrijven die zich bezighouden met verwijzingsmarketing moedigen hun klanten bewust aan om hun vrienden over het bedrijf te vertellen. Mond-tot-mondreclame kan spontaner zijn en wordt vaak gestart door tevreden klanten, in plaats van door een opzettelijke poging van het merk.

Bron: https://www.referralcandy.com/blog/dropbox-referral-program/

Heel wat merken hebben formele verwijzingsmarketingprogramma’s opgezet. Merken die zich bezighouden met verwijzingsmarketing, geven mensen meestal een vorm van stimulans om doorverwijzingen te geven. Dropboxbiedt zijn klanten bijvoorbeeld extra opslagruimte als ze een vriend doorverwijzen. PayPal was zelfs bereid contant te betalen voor verwijzingen.


Waarom werkt verwijzingsmarketing?

Als u bent opgegroeid in de tijd dat betaalde advertenties op televisie, radio en de pers regeerden, vraagt ​​u zich misschien af ​​waarom verwijzingsmarketing tegenwoordig zoveel publiciteit krijgt. Welnu, u kunt de hierboven aangehaalde statistieken niet negeren. Marketeers hebben een breed scala aan tools in hun arsenaal en het is logisch dat ze die gebruiken die de beste ROI opleveren.

Je kunt niet ontsnappen aan het belang van vertrouwen bij het nemen van beslissingen. De moderne consument, met name millennials en generatie Z, vertrouwen op de mening en aanbevelingen van hun vrienden en familie. Ze geloven ook andere mensen die ze hebben leren respecteren, bijvoorbeeld influencers. Maar ze vertrouwen merken niet. Ze wantrouwen ook formele reclame – vooral het soort ouderwetse “in your face” luide advertenties die jarenlang onze schermen domineerden. Ze gebruiken technologie om deze advertenties te screenen. Ze vermijden geplande televisie en volgen liever een over het algemeen advertentievrije streaming-ervaring. Ze lezen kranten en tijdschriften niet meer zoals we dat vroeger deden, dus ze kunnen de display-advertenties daar vermijden. En dankzij hun adblockers kunnen ze de online advertenties die ze ondergaan minimaliseren.

Dit alles betekent dat moderne consumenten zich afschermen voor alles wat lijkt op een traditionele advertentie. In plaats daarvan vertrouwen ze op aanbevelingen van mensen die ze vertrouwen om hun aankoopbeslissingen te nemen.

Marketeers begrijpen nu het belang van vertrouwen en hebben hun spel dienovereenkomstig verhoogd. Aangezien consumenten de meningen van ‘echte mensen’ vertrouwen in plaats van generieke advertenties, hebben marketeers nu ontdekt hoe ze de meningen van echte mensen kunnen versterken via verwijzingsmarketing.

De marketeers begrijpen ook dat om dit te laten slagen, ze hun targeting moeten verbeteren. Je kunt geen vertrouwen wekken als je je boodschap naar een massamarkt uitbreidt. Dit kan soms een probleem zijn met beroemdhedenmarketing. Natuurlijk zien veel mensen het nieuws dat door de beroemdheid wordt gedeeld, maar ze voelen geen empathie – het leven van de beroemdheid is te verschillend van dat van henzelf. In plaats daarvan hebben marketeers ontdekt dat het veel beter is om de bezorging van hun berichten te laseren. Verwijzingsmarketing erkent dat de meeste mensen een relatief vergelijkbare smaak hebben als hun vrienden, dus gebruikt het deze vrienden om marketingberichten aan hun sociale kring te bezorgen.

Verwijzingsmarketing erkent ook dat mensen van nature sociaal zijn. Mensen praten natuurlijk met hun vrienden; ze vertellen hen zowel goede ervaringen als slechte. Het is gemakkelijk om de . te vergeten “sociaal”’ op sociale media. Facebook, Instagram, Twitter en dergelijke zijn allemaal ontworpen om mensen aan te moedigen om over een langere afstand en tot een uitgebreider netwerk sociaal te zijn dan ze in hun dagelijkse lokale leven kunnen.


Soorten bedrijven die zich bezighouden met verwijzingsmarketing

Er is een breed scala aan bedrijven die zich bezighouden met verwijzingsmarketing. Verwijzingssnoep biedt een lijst van 79 verwijzingsprogramma’s. Deze bestrijken een groot aantal sectoren, waaronder mode, schoonheidsverzorging en verzorging, elektronica en gadgets, eten, drinken en supplementen, e-sigaretten en verdampers, thuis en huisdieren, onderwijs en speelgoed, software en digitale goederen en diensten.

Verwijzingsmarketing is met name handig voor online bedrijven, vermoedelijk omdat mensen die online goederen kopen, meer op hun gemak zijn bij het delen op sociale en andere digitale kanalen.

Er is nogal wat gebruik gemaakt van verwijzingsmarketing door non-profitorganisaties. Ze hebben gemerkt dat hun supporters vaak erg bereid zijn om hun favoriete goede doelen te promoten bij hun vrienden en familie.


De meest voorkomende verwijzingskanalen

Referral marketing kan een verrassend breed scala aan kanalen gebruiken. Zelfs influencer-marketing is technisch gezien een voorbeeld van verwijzingsmarketing: influencers verwijzen hun steun voor een product door naar hun volgers.

Op basisniveau zijn vrienden en familie het meest voorkomende verwijzingskanaal – en dat kan op meerdere manieren worden bereikt, zoals persoonlijk, per telefoon, sms, e-mail, via sociale media; inderdaad door alle communicatiemiddelen die door gewone mensen worden gebruikt.

Soms zie je meer formele voorbeelden van verwijzingsmarketing in nieuwspublicaties, vooral als het merk iets nieuws heeft gedaan dat waarschijnlijk de aandacht van de algemene bevolking zal trekken. Dit zou enkele van de doorstroomeffecten van sponsoring omvatten. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betalen voor naamgevingsrechten in een bepaald sportstadion. De sponsorovereenkomst van Metlife voor de naamgevingsrechten op MetLife Stadium, de thuisbasis van de New Giants en New York Jets, is misschien geen verwijzingsmarketing in de conventionele zin. Maar elke keer dat het stadion een vermelding in de pers krijgt, krijgt Metlife in feite extra naamsbekendheid.

Een van de meest zichtbare kanalen voor verwijzingsmarketing zijn klantrecensies en meningen. De moderne consument hecht enorm veel waarde aan online beoordelingen bij het nemen van aankoopbeslissingen.

Ze maken ook getuigenissen voor hun favoriete merken die die bedrijven gebruiken in hun marketing. U zult online getuigenissen zien op duizenden websites, terwijl bedrijven hun vertrouwen proberen te benadrukken om potentiële klanten te werven.

Influencer marketing is een variant van referral marketing; daarom zijn alle gebruikelijke influencer-kanalen ook verwijzingskanalen. Afhankelijk van de influencer kunnen dit populaire blogs zijn of alle toonaangevende sociale-mediasites, inclusief videosites zoals YouTube, Twitch en Mixer.


Belangrijkste stappen om een ​​succesvol verwijzingsprogramma te starten

Zoals we hierboven hebben vermeld, zijn er veel soorten verwijzingsmarketing. Deze omvatten alles, van sterk geformaliseerde influencer-marketingcampagnes tot kant-en-klare beoordelingen gemaakt door tevreden consumenten zonder enige aansporing of aansporing.

Voor deze sectie zullen we ergens tussen die twee uitersten kijken en aannemen dat een merk een klantverwijzingssysteem wil organiseren.

Incentives geven

Hoewel veel mensen nadenken over het geven van positieve verwijzingen naar de bedrijven waarmee ze een goede ervaring hebben gehad, is de menselijke aard zodanig dat de meesten zich er niet druk om maken. Het leven gaat verder en mensen krijgen het druk.

Daarom behaalt u betere resultaten als u uw klanten enige stimulans geeft voor een positieve verwijzing.

Er zijn veel positieve prikkels die u kunt overwegen. Zoals we hierboven al zeiden, betaalde PayPal fans voor verwijzingen. DropBox gaf extra gegevensopslag. Tesla bood $ 1.000 aan zowel hun advocaten als hun vriend – verkopers van dure goederen kunnen natuurlijk verwijzingsprikkels met een hogere waarde bieden.


Publiceer uw verwijzingsprogramma bij uw klanten

Een bedrijf met een kwaliteitsproduct krijgt gratis veel positieve verwijzingen. De klanten vertellen graag over een product dat ze leuk vinden. Als je er echter voor hebt gekozen om dit proces aan te moedigen en een verwijzingsschema op te zetten, moet je het waarschijnlijk een klein duwtje geven om het aantal verwijzingen dat mensen je geven te verbeteren.

Het heeft weinig zin om een ​​verwijzingsschema te hebben en het niet bekend te maken aan uw potentiële klanten; het moet een klant immers aanzetten tot actie.

Promoot uw verwijzingsprogramma via al uw andere marketingkanalen, net zoals u uw product zelf zou doen.


Houd uw verwijzingsprogramma eenvoudig


Sommige bedrijven lijken bang dat een verwijzingsprogramma te succesvol zal zijn, en ze stellen er lastige beperkingen en voorwaarden aan, waardoor hun aansprakelijkheid wordt beperkt. Andere bedrijven hebben een legitiem verwijzingsprogramma, maar maken het te ingewikkeld voor veel klanten, die het vervolgens het gemakkelijkst vinden om het verwijzingsprogramma te negeren wanneer ze het product kopen – zelfs als ze het product leuk vinden en het graag zouden aanbevelen.

Succesvolle verwijzingsprogramma’s zijn eenvoudig te begrijpen voor alle klanten. Mensen vinden uw product misschien leuk, maar niet genoeg om een ​​half uur uit hun drukke schema’s te nemen om formulieren in te vullen en aan uw administratieve vereisten te voldoen.


Maak uw productervaringen gemakkelijk deelbaar

Naast het begrijpelijk maken van uw verwijzingsprogramma’s, maakt u het klanten ook gemakkelijk om hun ervaringen met het gebruik van uw product te delen.

Je kunt dit op veel manieren doen. Je kunt je product bijvoorbeeld zo verpakken dat het een interessant unboxing filmpje oplevert. U kunt ook een uitgesproken merkpersoonlijkheid creëren die mensen aanmoedigt om over uw product te praten.

U moet een pagina op uw website ontwerpen die is gewijd aan uw verwijzingsprogramma en alle details bevatten die mensen moeten weten over deelname aan uw programma. Idealiter zou u een knop moeten toevoegen die ze kunnen gebruiken om mensen terug te linken naar uw website (en die als bewijs dient voor eventuele verwijzingsbetalingen).


Zorg ervoor dat al uw belanghebbenden op de hoogte zijn van uw verwijzingsprogramma

U kunt een verwijzingsprogramma het beste zien als een extra product in uw productlijn – een waarbij het merk de klant betaalt voor een dienst, in plaats van andersom. Dit kan heel anders zijn dan al het andere dat een bedrijf verkoopt, dus het is essentieel dat elke relevante persoon begrijpt hoe het schema werkt.

Dit is vooral belangrijk voor de medewerkers van het bedrijf. Ze moeten worden voorgelicht over hoe het verwijzingssysteem werkt, zodat ze het net zo gemakkelijk aan klanten kunnen uitleggen als de voordelen van het productassortiment van het bedrijf.


Bied een onberispelijke klantenservice

Hoe goed een verwijzingsprogramma u ook maakt, het zal nooit slagen als u uw klanten geen prettige ervaring geeft. U moet uw klantenservice opvoeren tot een niveau waarop klanten het gevoel hebben dat ze uw lof oprecht kunnen zingen. Mensen willen dat je ze hoort, en ze willen dat je hun problemen oplost. Zorg ervoor dat uw klantenondersteuningspersoneel altijd responsief, authentiek en consistent is wanneer ze met uw klanten communiceren.

Bekijk meer informatie: https://influencermarketinghub.com/what-is-referral-marketing/

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.