do. sep 29th, 2022


*

De evolutie van technologie heeft de manier veranderd waarop we naar onze favoriete liedjes luisteren, volgens Patrik Wikström, een nieuw benoemde universitair hoofddocent muziek. Krediet: Istockphoto

De evolutie van technologie heeft de manier veranderd waarop we naar onze favoriete nummers luisteren en met muziek omgaan. Zo heeft Apple onlangs plannen aangekondigd om een ​​op maat gemaakte radiodienst te lanceren. Popster Justin Bieber werd ontdekt via YouTube en werd een van de best verkopende artiesten aller tijden. En zijn tweet waarin Carly Rae Jepsen’s “Call Me Maybe” uitbazuinde, veranderde een kleine Canadese artiest in een internationale sensatie. Het nieuwsbureau van de Northeastern University vroeg Patrik Wikström, een nieuw benoemde universitair hoofddocent muziek aan de Hogeschool voor Kunsten, Media en Design, om mee te denken over het veranderende gezicht van muziek in het digitale tijdperk van vandaag.
Doet de kans om naar muziek te luisteren waar en wanneer we maar willen door middel van nieuwe technologieën en draagbare apparaten afbreuk aan de muzikale ervaring of sluit het aan bij onze behoefte aan onmiddellijke bevrediging?

Onlinediensten waarmee mensen overal en altijd toegang hebben tot muziek, veranderen de muziekindustrie en de manier waarop we met muziek omgaan snel. Het feit dat opgenomen muziek nu toegankelijker is dan ooit, doet echter niet per se af aan de waarde van de muziekervaring. Vanuit het oogpunt van platenlabels is de waarde van de opgenomen muziekbusiness zeker afgenomen, maar vanuit het oogpunt van muziekluisteraars is het tegenovergestelde het geval. Juridische abonnementsdiensten zoals Pandora en Spotify maken het voor muziekluisteraars mogelijk om geluiden en genres te ervaren die ze in de 20e-eeuwse muziekeconomie nauwelijks zouden zijn tegengekomen. Hun muziekervaring is diverser en alomtegenwoordiger dan ooit. Muziek doordringt elk aspect van ons dagelijks leven, en hoewel de inkomsten uit opgenomen muziek misschien zijn afgenomen, verhoogt de verhoogde rol van muziek in de hedendaagse samenleving indirect de inkomsten uit andere sectoren van de muziekindustrie, zoals live optredens en muzieklicenties.

ang xem: muziek in het digitale tijdperk

Onderzoek toont aan dat muziekconsumenten van tegenwoordig niet minder geld aan muziek uitgeven dan tien jaar geleden – ze besteden dat geld gewoon anders. Al met al heeft het afgelopen decennium de basis van de muziekindustrie zeker getransformeerd, maar de waarde van muziek blijft sterk, zowel zakelijk als cultureel.

Het digitale tijdperk heeft muziek getransformeerd in een sociale ervaring, waardoor muziekliefhebbers overtuigd zijn om massaal naar YouTube, Twitter en Facebook te komen om het nummer van het moment te horen. Hoe hebben social-mediaplatforms de manier waarop we naar muziek luisteren veranderd?

Muziek luisteren en ontdekken zijn altijd sociale activiteiten geweest, maar sociale media versterken deze aspecten. Social media versterkt de relatie binnen een groep fans, maar ook tussen de artiest en zijn fans. Artiesten componeren en/of spelen niet langer alleen liedjes voor een publiek, ze creëren een platform waar hun fans elkaar kunnen ontmoeten en kunnen praten over de onderwerpen die zij relevant achten. Artiesten die via sociale media een hechte en loyale fanbase kunnen cultiveren, kunnen misschien een duurzaam bedrijf creëren op basis van hun vak zonder deel uit te maken van de reguliere muziekindustrie en zonder een platenlabelcontract te ondertekenen. Het is veel waardevoller om een ​​kleine maar loyale fanbase te hebben die bereid is de artiest te steunen die hij waardeert, dan een grote en anonieme fanbase die er niet veel om geeft wie de muziek heeft gemaakt die hij leuk vindt. Een vaak genoemd succesverhaal van zo’n artiest-fanrelatie is de in Boston wonende Amanda Palmer, die bijna $ 1,2 miljoen voor haar muziek-/kunstproject kon inzamelen van 24.800 fans via de sociale- media-inzamelingsdienst Kickstarter.

Xem thêm: Micca Digital Photo Frame Review S: Micca 7, Klantrecensies: Micca 7

Er moet ook worden opgemerkt dat sociale media een nieuw niveau van onzekerheid in de muziekbusiness introduceren. Het is altijd moeilijk geweest om te voorspellen en te controleren welke nummers of artiesten succesvol zullen zijn of niet, maar sociale media vergroten die mate van onzekerheid en risico. Muziekluisteraars vertrouwen in toenemende mate op hun sociale netwerkverbindingen om nieuwe muziek te ontdekken en besteden minder aandacht aan advies van radiostation-dj’s en platenwinkelbedienden. Het succes van een nummer volgt steeds meer dezelfde logica als andere chaotische netwerkfenomenen en wordt min of meer onbeheersbaar.

Xem thêm: Best City Homes Inc, 2216 South St, Philadelphia, Pa (2021)

Wees creatief: het jaar is 2020. Hoe ga je je muziek kopen of downloaden?

In 2020 zal er waarschijnlijk nog een scala aan verschillende modellen en diensten zijn voor het verwerven en opslaan van opgenomen muziek, en sommige muziekluisteraars zullen misschien zelfs hun opgenomen muziek op cd of vinyl blijven kopen. Livemuziekoptredens en muzieklicenties zullen hoogstwaarschijnlijk een nog groter deel van de wereldwijde muziekeconomie uitmaken dan nu, en de muziekindustrie zal min of meer volledig online zijn gegaan. Een van de meest veelbelovende online modellen voor opgenomen muziek op dit moment is het abonnementsmodel waarbij je een maandelijks bedrag betaalt en toegang krijgt tot een groot muziekportfolio. Deze diensten bestaan ​​al een tijdje, maar toch voelen veel mensen zich ongemakkelijk om hun favoriete muziek te hebben maar niet te ‘bezitten’.

Maar in 2020 denk ik dat de meeste Amerikanen gewend zullen zijn geraakt aan deze manier van muziek verwerven en beluisteren, waarbij toegang veel belangrijker is dan eigendom. Er zijn nog verschillende details te achterhalen over deze modellen, voornamelijk met betrekking tot hoe de inkomsten moeten worden verdeeld tussen verschillende rechthebbenden. Ik zou desalniettemin zeer verbaasd zijn als deze uitdagingen in 2020 niet zijn overwonnen en dat de meesten van ons tegen die tijd de oude plastic platencollectie hebben weggegooid en in plaats daarvan naar muziek luisteren via een soort muziekabonnementsservice.

Zie meer artikelen in categorie: Digitaal

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.