wo. jun 29th, 2022


In veel opzichten is de relatie tussen een merk en een adverteerder vergelijkbaar met een freelance-schrijfrelatie. Het gaat om een ​​bedrijf dat een juridische relatie aangaat met een onafhankelijke contractant. Daarom is het belangrijk dat je een vorm van influencer-contract of -overeenkomst opschrijft.

Het is alleen eerlijk voor alle betrokkenen als ze weten waar ze aan toe zijn. Als je een duidelijk influencer-contract hebt, heeft iedereen duidelijkheid. Ze kennen hun rechten. Ze kennen hun verplichtingen.

Als u gebruik maakt van de diensten van een platform of bureau, werkt u natuurlijk waarschijnlijk met hun op maat gemaakte contractsjabloon. En natuurlijk zal het complexer zijn – er zijn drie partijen bij deze contracten betrokken, niet slechts twee. Ze zullen met name hun eigen regels hebben met betrekking tot de betaling. In de meeste van deze gevallen vloeit het geld van Brand naar Platform / Agency naar Influencer.


Gemeenschappelijke secties in influencer-contracten

Hoewel we u onze voorbeeldsjabloon voor een influencer-contract kunnen bieden, is het belangrijk dat u deze aanpast aan uw specifieke behoeften. Niet alle relaties met influencers/adverteerders zijn identiek. U moet ons modelcontract dus aanpassen aan uw eigen omstandigheden.

Dit zijn enkele van de typische secties die u in uw eigen influencer-contract kunt opnemen:

  1. Standaard overeenkomstvoorwaarden dat u een contract aangaat tussen de adverteerder en de influencer. U wilt de basis opnemen, zoals de namen van de betrokken partijen en de datum waarop u het contract opstelt. U wilt een eenvoudige beschrijving van waar het contract over gaat.
  2. Tijdlijnen van de campagne. Hoe lang ben je van plan deze influencer-relatie van kracht te laten blijven? Is dit een contract voor een eenmalige campagne, of wil je een langdurige relatie tussen de influencer en het reclamemerk?
  3. Leveringen. Wat wordt er precies van de influencer verwacht als onderdeel van dit contract? Zijn er sancties voor te laat posten? Als de verwachtingen op enigerlei wijze complex zijn, of als dit waarschijnlijk een contract van langere duur is, wilt u misschien een apart Serviceoverzicht toevoegen.
  4. Annuleringsclausules op basis van niet-nakoming, slechte prestaties, het overtreden van richtlijnen voor merkregels (zoals “niet vloeken”, enz.). Het influencer-contract moet heel specifiek zijn over wat de specifieke vereisten zijn voor het beëindigen van het contract door beide partijen.
  5. Onderpand details. Wat wordt er geleverd als goedgekeurde inhoud en briefingmateriaal dat de influencer kan gebruiken?
  6. Een lijst met dingen die het reclamebedrijf wil vermijden dat de influencer in zijn/haar berichten/statussen vermeldt. Dit kunnen zaken zijn zoals het bij naam noemen van specifieke zinnen of concurrenten.
  7. Elk goedkeuringsproces dat het reclamebureau verwacht dat de influencer volgt. Dit kan een controversiële kwestie zijn, dus het is belangrijk dat eventuele goedkeuringsverwachtingen worden besproken voordat ze worden gepresenteerd in een influencer-contract.
  8. Vertrouwelijkheid en exclusiviteit. Het is waarschijnlijk dat elk bedrijf dat met een influencer werkt, privé en relatief gevoelige informatie deelt. Als dat het geval is, willen ze dat de influencer garandeert dat ze alleen informatie delen die relevant is voor de influencer-marketingcampagne. De adverteerder zal er waarschijnlijk ook voor willen zorgen dat de influencer niet direct voor zijn concurrentie werkt. Als een influencer bijvoorbeeld voor BMW werkt, zou het typisch zijn om een ​​zin op te nemen die zegt dat ze drie maanden niet voor Ford kunnen werken.
  9. Een vergoeding. Er zijn veel manieren waarop een merk een influencer kan betalen, van het geven van een gratis product tot het betalen van een overeengekomen vast tarief tot het doen van op prestaties gebaseerde contante uitbetalingen. U moet ook eventuele bonusprikkels opnemen. Bijvoorbeeld: “Als u X-mensen bereikt of Y-gebruikers krijgt doorverwezen, krijgt u $ Z.
  10. FTC verantwoordelijkheid. De FTC heeft de afgelopen tijd meer aandacht besteed aan influencer marketing. Het is aan de influencer om ervoor te zorgen dat hij of zij zich aan de regels houdt.
  11. Betaalvoorwaarden. Hoe wordt er precies betaald? Wanneer worden facturen verstuurd? Hoeveel tijd heeft de adverteerder om zijn rekening te betalen? Welke betaalmethoden zijn acceptabel? Als je een platform of bureau gebruikt, hoef je je hier geen zorgen over te maken, aangezien de betalingsregelingen door het platform of bureau worden geregeld.
  12. Nog iets anders. Het kan zijn dat u extra voorwaarden aan uw contract wilt toevoegen. U kunt bijvoorbeeld een relatief standaard Force Majeure-clausule opnemen, waarbij u erkent dat er sprake kan zijn van overmachtsituaties waar de partijen geen invloed op hebben en die van invloed kunnen zijn op de overeengekomen activiteiten. Het is onwaarschijnlijk dat de influencer gefocust is op tweeten over het product van de adverteerder tijdens bijvoorbeeld een orkaan. U kunt ook benadrukken dat de influencer een onafhankelijke contractant is en geen werknemer. U moet duidelijk maken welk rechtssysteem u zou gebruiken, mocht er een geschil ontstaan ​​dat partijen niet gemakkelijk zelf kunnen regelen.

Als een merk en een influencer een afspraak maken om samen te werken, moet je de afspraak echt formaliseren. Hopelijk gaat er niets mis. Maar een influencer contract helpt om eventuele onduidelijkheden weg te nemen en geeft beide partijen iets om op terug te kunnen vallen als er problemen zijn.

Download vandaag nog onze gratis Influencer Contract Template.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.