do. sep 29th, 2022


Je ziet Facebook misschien niet meer als nieuw en edgy. Maar je kunt zijn populariteit niet ontkennen. Er zijn meer dan 2 miljard maandelijkse actieve Facebook-gebruikers, waarvan 1,37 miljard dagelijks actief gebruik maakt van het sociale netwerk.

Het is dan ook geen verrassing dat veel mensen en bedrijven geld proberen te verdienen met Facebook. Met zo’n enorm potentieel publiek is het logisch.

Het kan echter een uitdaging zijn om geld te verdienen op Facebook. Vanwege de enorme omvang van Facebook kan het een uitdaging zijn om je te onderscheiden van de rest. Dit is met name het geval nu Facebook slechts een selectie van berichten in de feed van een persoon toont. In feite is het waarschijnlijk dat de statussen die u liefdevol maakt en uploadt naar uw bedrijfspagina niet meer dan 2% van uw volgers zullen bereiken.

Elke keer dat iemand zijn Facebook-feed opent, wordt de Facebook-algoritme doorloopt vier stappen om te beslissen welke berichten het die persoon laat zien:

  1. Voorraad – het algoritme onderzoekt alle recente statussen die zijn gedeeld door de vrienden van de persoon en de pagina’s die ze volgen.
  2. signalen – het bekijkt vervolgens een hele reeks signalen op basis van het gedrag van de gebruiker in het verleden. Deze omvatten wie het bericht heeft geplaatst, de gemiddelde tijd die aan inhoud is besteed, betrokkenheid bij het plaatsen, taggen en opmerkingen, hoe informatief het bericht is en vele andere signalen. Een belangrijk signaal vanuit het oogpunt van geld verdienen is dat het algoritme de status van mensen belangrijker vindt dan berichten van pagina’s.
  3. Voorspellingen – het signaal probeert te raden hoe de gebruiker op een bepaald verhaal zal reageren – zullen ze het delen, er commentaar op geven, het lezen of het negeren?
  4. Scoren – Het algoritme genereert a Relevantiescore voor elke post, op basis van de signalen en de voorspellingen.

Wanneer Facebook de feed van een persoon samenstelt, toont het alleen de berichten met de hoogste relevantiescores.

We hebben eerder laten zien hoe Instagram, dat eigendom is van Facebook, een soortgelijk schema hanteert in Hoe het Instagram-algoritme te verslaan zonder echt vals te spelen.


Ben je een bedrijf en influencer, of gewoon een gewoon persoon?

Facebook is in de eerste plaats een sociaal netwerk; een online plek waar mensen kunnen rondhangen, socializen en dingen van gemeenschappelijk belang kunnen delen. Dit is een van de redenen waarom het berichten van iemands persoonlijke account een hoger gewicht geeft dan berichten van een pagina.

Bedrijven moeten hier altijd rekening mee houden. Het zal voor mensen altijd gemakkelijker zijn om hun woorden op Facebook te verspreiden dan voor bedrijven.

Maar zo duidelijk is het niet.

Als een persoon slechts een klein aantal Facebook-vrienden heeft, zullen ze het woord niet ver kunnen verspreiden – tenzij ze inhoud kunnen delen die zo diepgaand is dat mensen het meerdere keren delen en het viraal wordt.

Aan de andere kant, als een persoon een aanzienlijk aantal supporters kan aantrekken en vervolgens regelmatig met hen in contact komt, zullen ze merken dat hun berichten in de feeds van veel mensen zullen verschijnen.

Dus de beste manier om ervoor te zorgen dat mensen horen wat je te zeggen hebt, is door je draagvlak zo op te bouwen dat ze je als een influencer beschouwen. Wanneer je dat punt bereikt, is het gemakkelijk om geld te verdienen op Facebook.

Zakelijke accounts mogen echter niet volledig worden genegeerd. Als bedrijven hun accounts goed beheren en regelmatig kwaliteitsinhoud delen, zal Facebook hun inspanningen erkennen en hun relevantiescores verhogen.

En dan is er natuurlijk Facebook Advertising, dat kan helpen om het bereik van posts een extra duwtje in de rug te geven. We hebben onlangs gekeken naar Hoeveel kosten Facebook-advertenties – de echte kosten van het uitvoeren van Facebook-advertenties.


Bouw eerst uw publiek op

De hele reden dat influencers succesvol zijn op Facebook, is dat ze het proces van het opbouwen van volgers al hebben doorlopen.

Je moet je expertise op Facebook opbouwen door een reeks uitstekende berichten te delen – interessante links, afbeeldingen en updates. Om als individu echt te slagen, moet je een interessegebied opbouwen waar je erkend kunt worden als expert.

Hoewel bedrijven ervoor kunnen kiezen om influencers in te zetten om voor hen te adverteren, zullen ze waarschijnlijk ook zelf een vorm van Facebook-aanwezigheid willen opbouwen. Na verloop van tijd kunnen ze het gebruiken om mensen te helpen hen te herkennen als experts in hun niche. Starbucks heeft laten zien hoe je dit goed kunt doen, en hun pagina heeft 37 miljoen volgers.

Het primaire doel van je Facebook-fanpagina moet zijn om een ​​plek te bieden waar mensen je kunnen leren kennen. Als ze je inhoud leuk vinden, zullen ze je gaan respecteren. Na verloop van tijd betekent dat dat ze je zullen vertrouwen. En uiteindelijk zullen ze waarschijnlijk graag geld uitgeven om iets van u te kopen.

Kim Garst vat het goed samen wanneer ze zegt: “Om op Facebook te verkopen, moet je stoppen met het behandelen van fans als handelswaar en ze gaan behandelen als je vrienden.”


Stappen: geld verdienen met Facebook


Items verkopen in de Facebook Marketplace of een Facebook-groep voor kopen en verkopen

Afhankelijk van je locatie zie je een breed scala aan goederen en diensten te koop op de Facebook Marketplace. Deze worden weergegeven in categorieën variërend van Huis en Tuin tot Voertuigen en Fietsen.

https://www.facebook.com/groups/1649290385386299/

Een Facebook-gebruiker kan het geografische gebied selecteren van waaruit hij producten te koop ziet. U kunt het bijvoorbeeld instellen om goederen die te koop zijn binnen een vaste afstand van uw huis weer te geven. U kunt ook filteren op prijs.

Je zou wat geld kunnen verdienen door je reserveartikelen op de Facebook Marketplace te plaatsen. Het kan zijn dat u met mensen moet onderhandelen, dus houd rekening met de laagste prijs waartegen u bereid bent te verkopen.

Evenzo zijn er in de meeste regio’s koop- en verkoopgroepen op Facebook. In deze groepen kunt u berichten plaatsen over de verkoop van uw reserveartikelen. Ze hebben vaak een gemeenschappelijke kern van leden, en hebben daardoor minder last van gekibbel van mensen die proberen een koopje te doen.


Verkoop vanaf je Facebook-fanpagina

Veel bedrijven ontdekken dat dit lastig kan zijn. Het is niet eenvoudig om een ​​relevantiescore op te bouwen die hoog genoeg is om de berichten van uw pagina in de nieuwsfeeds van uw volgers te laten verschijnen.

Om geld te verdienen op Facebook met uw fanpagina, moet u daarom regelmatig inhoud maken en delen die mensen waarderen. Zoals Kim Garst zegt, haar Facebook-verkoopformule is “Wees nuttig + wees authentiek + verkoop af en toe = grote Facebook-verkopen.”

Als je aan influencer marketing doet, kunnen jouw influencers je hierbij helpen. Ze kunnen de nuttige en authentieke inhoud bieden en hun supporters naar uw fanpagina leiden.

U kunt overwegen om wat Facebook-advertenties toe te voegen om het bereik van uw verkoopberichten te vergroten. Maar vergeet niet dat om een ​​organisch publiek op te bouwen, het grootste deel van uw berichten niet verkoopgericht mogen zijn. Ze moeten waardevol en/of vermakelijk zijn voor uw potentiële publiek.

Bij Facebook Advertising is het essentieel om te onthouden waar de meeste Facebook-gebruikers zich in de koopcyclus bevinden. Ze gebruiken het platform niet met het doel om iets te kopen. Het is niet zoals adverteren op Google, waar potentiële kopers zoeken naar termen om hen te helpen een aankoop te doen. Mensen komen naar Facebook om met hun vrienden te chatten, bij te praten met wat hun kennissen doen en om grappige kattenvideo’s te bekijken – niet om uw product te kopen.

Daarom is het jouw verantwoordelijkheid om een ​​sales funnel te bouwen. Om dit te doen, wil je een zo breed mogelijk publiek bereiken – dus je moet een verscheidenheid aan inhoud delen. Zorg voor een mix van links naar hoogwaardige blogposts, video’s, grappige anekdotes, controversiële uitspraken, infographics en al het andere waarvan je denkt dat het mensen naar je toe trekt. Ze moeten op de een of andere manier betrekking hebben op het product dat u promoot – of op zijn minst het soort mensen dat in uw product geïnteresseerd zou zijn.

Zodra je een basis van supporters hebt gecreëerd (hetzij door jezelf of met de hulp van influencers), moet je beginnen met het promoten van content voor hen. Besteed aandacht aan de betrokkenheidsniveaus bij deze berichten en deel meer van het soort materiaal met de hoogste betrokkenheid.

Overweeg dan om inhoud te promoten in advertenties die zijn getarget op vergelijkbare doelgroepen. Hoewel deze mensen waarschijnlijk nog nooit van je hebben gehoord, hebben ze door hun activiteiten in het verleden laten zien dat ze dezelfde interesses hebben als de mensen die je hebben gevolgd. Daarom moet het niet al te ingewikkeld zijn om deze doelgroepen aan te trekken met uw inhoud.


Beheer een Facebook-groep in uw niche

Hoewel het weinig zin heeft om een ​​Facebook-groep te runnen die uitsluitend gericht is op verkopen, kunnen ze een nuttige manier zijn om mensen te laten weten wat u aanbiedt.

Facebook-groepen kunnen met name handig zijn als u informatieproducten verkoopt. U kunt een groep opzetten en leden aanmoedigen om elkaar te helpen en ideeën uit te wisselen. Nogmaals, je moet ervoor zorgen dat je groepsleden nuttige inhoud aanbiedt, en af ​​en toe kun je je product voorstellen als een oplossing voor hun problemen.

Facebook-groepen kunnen ook goed werken als een uitloper van andere activiteiten. Als uw product bijvoorbeeld een cursus of een eBook is, kunt u een Facebook-groep opzetten voor leden van uw klas of mensen die uw eBook hebben gekocht.

Als je betaalde coaching geeft, zou je een Facebook-groep kunnen gebruiken als een plek waar je klanten samen kunnen komen. Je zou het misschien zelfs als Mastermind-groep kunnen runnen.


Een voorgestelde Facebook-verkooptrechter

Neil Patel heeft een gedetailleerde Stapsgewijze handleiding voor het maken van een Facebook-verkooptrechter. Net als de meeste andere commentatoren benadrukt hij het belang om geleidelijk op te bouwen naar een Facebook-verkoop.

Neil gelooft dat er een trechter met zeven stappen nodig is om geld te verdienen op Facebook. In wezen zijn zijn zeven stappen:

  1. Creëer een verscheidenheid aan inhoud van hoge kwaliteit voor uw “warme publiek” – die mensen die al interesse hebben getoond in u of uw product
  2. Creëer een “Lookalike Audience” van mensen met dezelfde interesse als je warme publiek
  3. Promoot inhoud van hoge kwaliteit bij die ‘lookalike doelgroep’.
  4. Een deel van de “Lookalike Audience” zal het leuk vinden wat ze zien en een fan worden van je Facebook-pagina. Sommigen kiezen er op dit moment zelfs voor om uw product te kopen
  5. Gebruik een Facebook-pixel en remarketing naar degenen die nog geen producten hebben gekocht
  6. Ga door met remarketing naar degenen die nog niet zijn geconverteerd
  7. Maximaliseer uw conversies

Influencer-marketing op Facebook

Veel merken hebben moeite om de cijfers op te bouwen die nodig zijn om geld te verdienen met Facebook. In deze situatie is het gebruikelijk dat bedrijven zich tot influencers wenden voor hulp.

Beïnvloeders hebben het zware werk gedaan om een ​​aanhang op te bouwen. Iedereen die nu een Facebook-beïnvloeder is, begon met een ‘Facebook-niemand’. Ze hebben echter de tijd genomen om zich in een niche te vestigen en hebben de nodige stappen doorlopen om autoriteit en vertrouwen op te bouwen, en dus een aanhang.

Ze weten dat ze partnerschappen met merken kunnen aangaan en de boodschappen van de merken kunnen verspreiden op manieren die anders onmogelijk zouden zijn voor de merken. De meest essentiële vereiste is dat het merk goed aansluit bij de volgers van de influencer.

Influencers kunnen gesponsorde content aan hun fans leveren. Ze kunnen ook directer werken door gelieerde links te delen.

Soms kunnen influencers producten op een subtielere, misschien humoristische manier promoten. In het VK betaalde The Meat Man, die vlees aan het publiek en restaurants verkoopt, een Britse Facebook-beïnvloeder Brad Holmes om een grappige grap video. In de clip laat Brad zijn verloofde voor de gek houden door te denken dat ze 500 kg kip had besteld in plaats van 5 kg – met een rekening van £ 2.000. Het product van de Meat Man zit in duidelijk geëtiketteerde dozen die gedurende de hele video volledig in het zicht zijn.

Deze Facebook-influencer zorgde binnen 48 uur voor 7 miljoen videoviews en zorgde ook voor krantenberichtgeving voor The Meat Men. Ter vergelijking: de eigen Facebook-pagina van The Meat Man heeft slechts ongeveer 10.000 likes en had in zijn eentje nooit zoveel publiciteit kunnen genereren.

Misschien is de beste oplossing voor een bedrijf om zijn Facebook-pagina op te bouwen, maar tegelijkertijd met influencers samen te werken om het proces op gang te brengen en het bereik te geven dat de meeste merken alleen niet kunnen bereiken.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.