do. sep 29th, 2022



Stel uw doelen en KPI’s in

Het beheren van een zakelijk Instagram-account verschilt niet van andere zakelijke activiteiten. Als je geen doel hebt om tijd door te brengen op Instagram, dan kan je tijd (of die van het personeelslid aan wie je activiteiten op sociale media delegeert) beter ergens anders worden besteed.

Hopelijk heeft u al doelen voor uw bedrijf gesteld. Telkens wanneer u een beoordeling of audit van een bedrijfsactiviteit uitvoert, moet u controleren of het u helpt tastbare vooruitgang te boeken bij het behalen van uw algemene bedrijfsdoelstellingen.

In de meeste gevallen zult u uw Instagram-account gebruiken als onderdeel van uw zakelijke marketinginspanningen. Daarom wil je ook controleren of je Instagram-activiteit overeenkomt met je marketingdoelen.

Kortom, u wilt dat uw Instagram-activiteit aansluit bij uw marketingdoelen, die op hun beurt aansluiten bij uw algemene bedrijfsdoelen.

Als u bijvoorbeeld uw zakelijke Instagram-account gebruikt om foto’s van u te delen met uw drinkmaatjes, past dit waarschijnlijk niet bij een zakelijk doel om er professioneel uit te zien. Evenzo, als je een marketingdoel hebt gesteld om de kleuren van je merk consequent te gebruiken, maar je gebruikt ze nergens op je Instagram-profiel, dan bereik je je doelen niet.

Het is gemakkelijk om je algemene doelen te vergeten als je merkt dat je haast hebt om je quotum van dagelijkse Instagram-berichten te halen. Dit is een van de redenen waarom een ​​regelmatige audit essentieel is om u weer op het goede spoor te krijgen.

U moet er ook voor zorgen dat u uw doelen correct meet. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om te zien of uw doelen esthetisch zijn – u kunt in een oogopslag zien of u bijvoorbeeld de juiste kleur groen in uw branding gebruikt. In andere gevallen heb je meer concrete KPI’s nodig. Als je bijvoorbeeld relatief nieuw bent op Instagram, kun je een doel stellen om je volgers met een bepaald bedrag te vergroten. Vanzelfsprekend is uw KPI in dit geval een toename van het aantal volgers met het vermelde bedrag of percentage. Als je doelen betrekking hebben op betrokkenheid, wil je misschien het aantal shares of likes dat je berichten in een bepaald tijdsbestek hebben ontvangen, controleren.


Controleer uw esthetiek, branding en toon

Een zakelijk Instagram-account verschilt vaak van een persoonlijk account omdat je een bepaald type afbeelding probeert over te brengen op je volgers. Deze afbeelding komt overeen met de manier waarop u wilt dat mensen naar uw bedrijf kijken. Misschien wil je dat ze je als professioneel zien, of misschien kom je liever vriendelijk en benaderbaar over.

U moet uw Instagram-account in het algemeen bekijken – inclusief uw profiel, voorkeurskleurenschema, gebruikte taal, type gedeeld beeld, bijschriften, hashtags en de manier waarop u met uw volgers omgaat. U wilt dat alles consistent is met uw merk en overeenkomt met uw favoriete toon.

Uiteindelijk wil je dat je Instagram-kanaal er hetzelfde uitziet en aanvoelt als de rest van de marketingkanalen van je bedrijf. Een potentiële volger moet naar uw account kunnen kijken en precies weten wie u bent, waar u voor staat en het soort inhoud dat u deelt.

Als uw bedrijf een brandinggids heeft, zorg er dan voor dat uw Instagram-account de regels volgt, net als elke andere vorm van branding. Hoewel Instagram enkele beperkingen oplegt, upload je waar mogelijk de juiste versie van je logo en de exacte tinten van alle bedrijfskleuren.

instagram audittool hypeauditor


Cadbury doet dit bijvoorbeeld goed. Ze hebben aparte Instagram-accounts voor elke markt waarin ze actief zijn, maar ze hebben allemaal een consistente look en feel. Elk bevat het bekende Cadbury-scriptlogo en hun gepatenteerde paarse achtergrond. Evenzo hebben de meeste van hun berichten ook hun specifieke tint paars. In het besef dat ze rechtstreeks aan consumenten verkopen, gebruiken ze eenvoudige bijschriften die de typische chocoladeliefhebbers aanspreken.

Hopelijk heb je hier aan gedacht toen je je Instagram-account instelde. Een van de eerste dingen die je goed moet doen, is de naam van je Instagram-account. U wilt dat deze overeenkomt met uw merknaam en de naam die u op uw andere sociale profielen gebruikt. U wilt het gemakkelijk maken voor mensen om u te vinden en om te begrijpen dat uw account het officiële account voor uw bedrijf is.

Dit kan lastig zijn als iemand je favoriete Instagram-naam al gebruikt, maar in dat geval moet je toch een Instagram-handvat kiezen dat zo dicht mogelijk bij je voorkeursnaam ligt. Als u uw voorkeursnaam niet kunt gebruiken, moet u in uw profiel heel duidelijk aangeven dat uw account het officiële zakelijke account is.


Onderzoek je profiel

Je profiel is een van je belangrijkste stukken Instagram-vastgoed. Het duurt niet lang, dus je moet ervoor zorgen dat elk woord telt. Zoals met al het andere, moet u ervoor zorgen dat het overeenkomt met uw favoriete branding en toon.

Nogmaals, je wilt dat je bio overeenkomt met wat je gebruikt in al je andere sociale accounts. De woorden zijn misschien niet identiek, maar de geest moet hetzelfde blijven.

U wilt dat het alles wat belangrijk is aan uw merk in slechts een paar woorden samenvat.

Maar zelfs als je de voorkeur geeft aan een professionele toon, moet je je bio simpel houden. Beschrijf kort wat je doet.

Over het algemeen moet u uw huidige bedrijfslogo uploaden als uw profielfoto. Zorg ervoor dat dit de voorkeursgrootte van Instagram is – 180 × 180 px is de beste maat voor zowel web- als mobiel gebruik.

Uw paginanaam wordt weergegeven onder uw gebruikersnaam. Als u uw merk als gebruikersnaam kon gebruiken, zou u uw slogan als uw paginanaam kunnen gebruiken. Als alternatief zou je daar je merknaam schrijven als je het niet als je gebruikersnaam zou kunnen krijgen.

Je hebt 150 tekens om te gebruiken voor je bio. Dit zal voor veel mensen je eerste indruk zijn, dus maak het onvergetelijk. U wilt dat het consistent is op al uw sociale platforms. Zorg ervoor dat het in de juiste toon is geschreven en de boodschap overbrengt die je over jezelf wilt vertellen.

In tegenstelling tot de meeste andere social media kanalen heb je op Instagram geen aparte omslagfoto. In plaats daarvan heb je een montage van je meest recent geüploade foto’s.

Een van de belangrijkste dingen die u moet doen, is uw websitelink onderzoeken. Dit is de enige plek op Instagram waar je een klikbare link kunt plaatsen, dus maak daar optimaal gebruik van. Vaak is het logisch dat u naar een specifieke bestemmingspagina linkt in plaats van naar uw generieke startpagina. Nogmaals, kijk naar je huidige doelen. Waar wil je je Instagram-volgers naartoe leiden?

Veel bedrijven wijzigen deze link regelmatig. Ze maken specifieke bestemmingspagina’s voor huidige promoties of nieuwe inhoud en wijzigen vervolgens de profiellink om naar de nieuwste pagina te gaan. Influencers gebruiken deze link vaak om mensen naar een webpagina te leiden van een bedrijf waar ze momenteel mee samenwerken.


Controleer of uw berichten en bijschriften consistent zijn

De meest succesvolle bedrijven op Instagram plaatsen geen willekeurig materiaal. Ze plaatsen berichten die betrekking hebben op de huidige doelen die ze nastreven. Berichten vertellen een consistent verhaal en zien er hetzelfde uit.

Je publiek moet kunnen begrijpen wat je te bieden hebt door naar een bericht te kijken.

Kijk eens goed naar je meest recente berichten. Vertellen ze een consistent verhaal? Volgen ze de esthetiek en branding waar je eerder naar keek?


Uw berichten moeten een bepaald algemeen kleurenschema volgen. Natuurlijk, niet elke afbeelding die door Cadbury wordt gepost, bevat hun bedrijfspaars, maar genoeg zodat wanneer je al hun berichten in een collage ziet, de kleur opvalt. Coca-Cola focust niet zozeer op kleur in hun afbeeldingen, maar ze maken wel veel gebruik van hun logo en flesvorm.

Er moet een overkoepelende verbinding zijn met uw berichten. Je wilt niet dat ze onsamenhangend overkomen. Elke post zou je op de een of andere manier moeten bewegen om je doel te bereiken. De afbeeldingen die u selecteert, moeten een consistent patroon volgen. Het kan zijn dat ze zich concentreren op een beperkt aantal onderwerpen. Het kunnen de kleuren zijn die je gebruikt. Of het kan alleen maar de esthetiek zijn van de foto’s die u wilt delen. U wilt dat het thema van uw inhoud opvalt als het uwe.

Hoe graag je een thema ook wilt volgen, je moet er ook voor zorgen dat je je berichten afwisselt. Met name zullen mensen snel genoeg hebben van uw berichten als u uw producten elke keer weer laat zien. U moet ervoor zorgen dat u overbrengt dat uw merk goed is afgerond en dat u niet alleen probeert te verkopen op Instagram.

Terwijl u uw Instagram-audit uitvoert, is het de moeite waard om enkele afzonderlijke berichten opnieuw te bekijken. Controleer je bijschriften. Passen ze bij zowel de toon van je imago als je algemene doelen? Deel je afbeeldingen van hoge kwaliteit met voldoende resolutie? Uw afbeeldingen worden weergegeven met 512 x 512 pixels in uw fotofeed. De maximale bestandsuploadgrootte is 2.048 x 2.048 pixels. Wanneer bekeken in Lightbox, is de maximale grootte van uw afbeelding 612 x 612 pixels. Als je een video uploadt, kan deze 3-15 seconden lang zijn, met een clipgrootte van 640 x 640 pixels.

Let vooral op berichten die ondermaats presteren. Vraag jezelf af waarom minder mensen die berichten leuk vinden of delen. Hebben ze iets mis met hen? Klinkt een bepaald type bericht minder goed bij je publiek?


Hoe is uw Hashtag-gebruik?

Hashtags spelen een belangrijke rol bij het opbouwen van uw publiek. Je kunt maximaal 30 hashtags op Instagram gebruiken en de goede plek lijkt 20 hashtags te zijn.

Maar het is essentieel dat je hashtags gebruikt die gerelateerd zijn aan de afbeelding of video die je deelt. Instagram kijkt vaag naar accounts die dezelfde set hashtags gebruiken voor elk bericht dat ze plaatsen. Als onderdeel van je Instagram-audit, moet je controleren of je hashtags hebt gebruikt, maar variërend in je eerdere berichten.

In het ideale geval zou u een aantal hashtags moeten maken die specifiek zijn voor uw merk. Na verloop van tijd zult u hopelijk uw publiek kunnen aanmoedigen om ze te gebruiken. De ultieme gids voor het gebruik van Instagram-hashtags om je volgers te laten groeien geeft u meer details over de beste praktijken voor het gebruik van hashtags.

Controleer of je merk- en merkloze hashtags in elk van je berichten hebt gemengd.


Onderzoek uw volgers op vervalsingen

Kijk goed wie je volgt. Helaas zijn er nepvolgers op Instagram, die niets doen om de geloofwaardigheid van uw account te verbeteren. Gebruik GRATIS Instagram Audit Tool [Fake Follower & Audience Credibility Checker] elke keer dat je een Instagram-audit uitvoert.

Het hebben van nepvolgers lijkt misschien niet zo’n groot probleem, maar het straalt wel slecht uit voor je merk. Enkele van de tekens waar u op moet letten, zijn onder meer:

  • Een account met “ongebruikelijke” cijfers – een kwaliteits Instagram-account zal betrokkenheid (vind-ik-leuks en reacties) hebben van ongeveer 1,5-3% van hun volgers voor de meeste berichten
  • Veel actie voor een paar dagen, maar dan weinig andere activiteit
  • Lege, verborgen of gekopieerde profielsecties
  • Spammige, irrelevante en onzinnige opmerkingen

Ten slotte wilt u kijken naar uw interactie en betrokkenheid bij uw gemeenschap. Kijk nog eens naar je meest recente berichten. Controleer of je op de juiste manier hebt gereageerd op opmerkingen en echte gesprekken hebt gevoerd met je volgers. Vind je het leuk en deel je berichten die ze delen? Onthoud dat je niet alleen een omroeper kunt zijn – je moet ook andermans werk delen.

Controleer ook of u op al uw directe berichten reageert en mensen niet het gevoel geeft dat u ze negeert.

Bekijk de accounts die je volgt. Volgt u alle influencers in uw branche? Heb je contact met deze belangrijke mensen? Hoe meer u met hen omgaat, hoe gunstiger zij uw merk zullen waarderen.

Nadat u de stappen van uw Instagram-audit hebt uitgevoerd, moet u nota nemen van alles wat u kunt doen om uw Instagram-account en het gebruik ervan te verbeteren.

Waarom plan je niet snel een Instagram-audit in om ervoor te zorgen dat je Instagram-account een handig hulpmiddel wordt om je zakelijke doelen te bereiken?

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.