do. sep 29th, 2022


Hoe concept art te tekenen? Concept art is een vorm van illustratie die wordt gebruikt bij het maken van films, videogames en stripboeken. Het is een van de belangrijkste aspecten van alle visuele media, omdat het helpt de toon en stemming te bepalen voor al het andere dat in de productie zal volgen. Voordat je iets anders kunt maken, moet je weten hoe je conceptkunst kunt tekenen!

hoe teken je concept art
hoe teken je concept art

Deze cursus leert je alles over het tekenen van omgevingen vanuit het niets met alleen je potloden en papier. We zullen stapsgewijze zelfstudies met gemakkelijk te volgen instructies doornemen, zodat iedereen kan leren hoe dit moet, zelfs als ze geen artistieke achtergrond hebben of niet zeker weten waar ze moeten beginnen!

Wat is conceptkunst?

Concept art gaat niet alleen over het epos, of de prachtige uitvoering ervan. Het is een kunstwerk dat voortkomt uit een ontwerpproces met wortels in het idee en ondersteund door een verhaal, moet eerst worden geconceptualiseerd voordat het wordt gemaakt voor een publiek dat iets anders wil maar nog steeds dezelfde wensen heeft, aangezien goed gearticuleerde concepten uitleggen wat ze betekenen als we zeggen “concept”.

Waarom concept art belangrijk is?

Als je er zeker van wilt zijn dat alle artiesten die betrokken zijn bij de productie van een project op dezelfde lijn zitten, kan het helpen om ze concept art te laten maken voordat er andere media worden gemaakt. Anders zullen er waarschijnlijk inconsistenties zijn in uw eindproduct, omdat twee verschillende mensen de dingen anders kunnen bekijken en ook anders interpreteren wat in woorden is geschreven!
Een goed voorbeeld zou zijn hoe we iemand met blauw haar visueel kunnen voorstellen, maar misschien interpreteert een acteur de gelaatstrekken van zijn personage op deze manier, terwijl een ander voor karakteriseringsdoeleinden zwaarder vertrouwt op tekstbeschrijvingen in plaats van alleen op beelden – deze discrepanties kunnen gemakkelijk ontstaan ​​zonder duidelijke communicatie tussen degenen die samenwerken; stel je nu eens voor dat niemand van tevoren elk detail door had?

Belangrijkste tips die wijzen op composities voor concept art

Belangrijkste tips die wijzen op composities voor concept art
Belangrijkste tips die wijzen op composities voor concept art

Doe dynamisch onderzoek

Ontwerpers die de mal willen doorbreken, hoeven niet verder te kijken dan hun eigen creativiteit. Onderzoek is op meer plaatsen te vinden dan we denken, en het is een integraal onderdeel van het ontwerpen van iets nieuws of anders dan traditionele ontwerpen zonder het gevoel te hebben dat je iemand anders in het groot kopieert. Van het schetsen van miniaturen terwijl je onderzoek deed naar hoe iets op papier functioneerde voordat je verder ging met het maken van 3D-modellen op basis van die schetsen; dit proces helpt ontwerpers om meer artistieke instincten te vertrouwen wanneer ze onderweg specifieke doelen raken – niet alleen willekeurig geselecteerde doelen tijdens individuele fasen, zoals het verzamelen van referentiemateriaal (waarvoor altijd een bepaald niveau vereist is), maar ook in een vroege ontwikkelingsfase waarin ideeën moeten evolueren naar unieke vormen.

Denk in de doos

Als visuele ontwikkelingskunstenaars en conceptontwerpers wordt ons altijd verteld om buiten de gebaande paden te denken. Maar ik geloof dat dit alleen mogelijk is als je weet wat er in die grote oude kartonnen uitsnijding bij je plaatselijke supermarkt zit – wat soms niet zo’n slechte zaak blijkt te zijn! Het belangrijkste element bij het ontwerpen van iets nieuws of anders is niet of iets ‘kan’ worden gedaan; het komt er eerder op neer hoe goed iemand zijn verhaal vertelt door ontwerpkeuzes met het oog op veelbetekenende humor (of humor).

Ontwerp losjes

Een belangrijke discipline die ik in de loop der jaren heb geleerd, is om met mijn arm te werken en te putten uit een dynamisch evenwicht van vrijheid, controle. Er is een voortreffelijke balans wanneer je creatief tekent terwijl je vrij beweegt zonder lui te worden of creatieve ideeën mis te lopen omdat je in het begin niet zo veel stroomt – deze afbeeldingen zijn van 90 minuten waar er veel mogelijkheden waren voor dit soort demonstratieproces tijdens live ateliers!

Begrijp compositie

Een van de belangrijkste aspecten waarmee u rekening moet houden bij het ontwerpen van iets van een huis, auto of ander object, is hoe het eruit zal zien als een geheel. De structurele sterkte en duurzaamheid van deze artikelen berusten op het hebben van elementen die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook functioneel voor het beoogde gebruik. Bijvoorbeeld: als je de buitenmuren van je huis wit geschilderd wilt hebben, dan moeten ze een vlak oppervlak hebben zodat zonlicht erop kan reflecteren in kamers zonder de privacy in gevaar te brengen met gordijnen rondom elk raam!

Perspectief gebruiken

Een schot vanuit een hoge hoek suggereert onoverwinnelijkheid, kracht en vertrouwen. Een hoek op ooghoogte geeft een perceptie van normaliteit die duidelijk herkenbaar is voor kijkers, evenals lagere hoeken die wijzen op kwetsbaarheid in relatie tot hun omgeving, waardoor ze eenzaam of gevaarlijk lijken, afhankelijk van vanuit welk perspectief je ernaar kijkt. Perspectief heeft een extreem sterk psychologisch effect op de waarneming van de kijker omdat ze allemaal zo’n verschillende betekenis geven, ook al werd hetzelfde gefotografeerd! Standpunt verwijst meestal naar waar we staan ​​tijdens het filmen, dus als iemand naar boven wordt gefilmd, zouden er hogere objecten langs onze voeten reiken, terwijl hoofdhoogte ons in staat stelt alles beneden te zien, waardoor deze visuele verbinding tussen onszelf en wat er verder binnen deze muren kan gebeuren.

Speel met de perceptie van de kijker

De camerapositie heeft een sterk effect op hoe we onze omgeving en de mensen om ons heen waarnemen. Een opname vanuit een hoge hoek suggereert onoverwinnelijkheid, kracht en vertrouwen, terwijl een perspectief op ooghoogte de perceptie van normaliteit geeft; lage hoeken suggereren kwetsbaarheid of gevaar, in sommige gevallen ook met eenzaamheid, omdat ze kijkers het gevoel geven dat ze van bovenaf op anderen neerkijken (ooghoogte).
Het gezichtspunt van een persoon verandert afhankelijk van waar hun ogen zijn geplaatst, wat verschillende gevoelens veroorzaakt, zoals zwakte voor iemand die dichtbij of ver weg kijkt.

Wanneer de kunstenaar hun selectieve zien beheerst, zijn ze in staat om visuele boodschappen te creëren die subjectief zijn. Dit betekent dat één interpretatie van elk verhaalidee dominant van aard zal worden en dit specifieke gezichtspunt opzettelijk wordt bij elke individuele compositiekeuze.

Ken de regels van waarde

Om een ​​goede balans tussen licht en donker te creëren is het belangrijk dat er geen schaduw in je schilderij zit. De drie meest voorkomende regels voor waarde zijn: Het regelt de brandpunten – meestal het helderste gebied of het hoogste contrast in vergelijking met andere kleuren eromheen; Waarde geeft een indruk van diepte door te wijzigen hoe ver verschillende tonen aan beide kanten uit elkaar vallen (donkere gebieden werpen schaduwen); En tot slot, omdat we willen dat onze schilderijen er zo realistisch mogelijk uitzien – je moet in plaats daarvan Raw Umber gebruiken als Cadmium Yellow Light, want wat er gebeurt als je die twee pigmenten met elkaar mengt, kan een lelijke groene tint afgeven die niet echt bij een huidskleur past !

Met de toegepaste verlichting kan de sfeer van een verhaal worden vertaald naar canvas. De kleursamenstelling hangt af van hoeveel licht er aanwezig is en welke waarden er door worden afgegeven, wat diepteperceptie geeft aan kijkers die hun emoties ook visueel willen ervaren door middel van schilder- of tekentechnieken zoals aquarellen die één kleur per penseelstreek toelaten in plaats van zich van ganser harte te engageren in alleen zwarte inkt gebruiken omdat ze zich depressief voelen zonder op het eerste gezicht te beseffen waarom.

Geschiedenis van concept art

Geschiedenis van concept art
Geschiedenis van concept art

Walt Disney is een van de eerste producers die regelmatig conceptartiesten inschakelde. In de jaren vijftig, toen het tijd werd voor hem om een ​​film te maken over Assepoester en haar feeënzusjes Alice in Wonderland of Peter Pan; Walt had geen tekort aan getalenteerde illustratoren die bij de hand waren met hun fantasierijke kunstwerken die kleurrijke denkbeeldige werelden creëerden vol met personages die we allemaal maar al te goed kennen uit jeugdherinneringen die spelletjes speelden onder dekens bij kaarslicht en sprookjes lezen.
In de meeste, zo niet alle periodes waarin ze samenwerkten, werkte MaryBlair zelf nauw samen en maakte alleen ruwe schetsen die vervolgens zouden worden overgedragen door respectievelijk een kunstenaar als Irvin Nims, die beide eerder ook veel had gewerkt.

Concept art is een handig hulpmiddel voor elk project dat het gebruik van fantastische elementen in het ontwerp vereist. George Lucas gebruikte bijvoorbeeld conceptkunstenaar Ralph McQuarrie om schilderijen te maken die zich uiteindelijk zouden ontwikkelen tot ‘Star Wars’-personages zoals robots en ruimteschepen; hij vertrouwde op deze gedetailleerde tekeningen bij het maken van zijn blockbuster-filmreeks over Han Solo (Alden Ehrenreich) die buitenaardse wezens ontmoet of prinses Leia die probeert niet gedood te worden door Stormtroopers.

Voorbeelden van concept art

Karakter concept art

Skillshare-instructeur en kunstenaar Justin Goby Fields was op zoek naar inspiratie op Pinterest toen hij het idee van insectenkarakters tegenkwam. Als gevolg hiervan bevat dit conceptkunstwerk allerlei interessante wezens die zijn gecategoriseerd als insecten of insecten! Het is verbazingwekkend hoeveel vergelijkbare kenmerken er zijn tussen deze verschillende typen – hun kleurpatronen, vormen, in sommige gevallen zelfs vleugels, helpen bij het creëren van een omtrek die vervolgens indien nodig met andere details kan worden ingevuld om uw eigen persoonlijkheid erin naar voren te brengen.

Uitrusting concept art

Concept art kan ontmoedigend zijn, maar het is belangrijk om te weten dat hetzelfde proces meestal van toepassing is. Google Afbeeldingen of Pinterest zijn beide geweldige bronnen voor inspiratie en referenties bij het ontwikkelen van technische aspecten van je ontwerp zoals wapens, pantserstukken enzovoort.
In dit voorbeeld verzamelde Skillshare-studente Nina Mikhailova eerst afbeeldingen van pakken op harnassen, wat haar hielp beter te begrijpen welk type nodig was om schetsen te maken en illustraties ter illustratie af te ronden!

Concept art voor wereldopbouw

Het creëren van de artistieke visie achter een hele film of videogame lijkt waarschijnlijk een beetje overweldigend. U krijgt echter meestal begeleiding tijdens het hele proces. In de meeste gevallen zal de art- of creative director eerst een opdracht opstellen om aan de conceptartiest te verstrekken. Dit specificeert alle belangrijke details over het element, of het nu een personage, instelling of voertuig is.

Conceptartiesten zijn de mensen die gedetailleerde beelden maken voor films, games en andere projecten. Hun werk kan complex zijn omdat elke scène duizenden individuele elementen nodig heeft om het er authentiek uit te laten zien. Dat is de reden waarom Skillshare-student Aaron Jones begon met het creëren van een beeld over hoe hij zijn wereldbouwproject wilde hebben voordat hij serieus aan iets anders begon! Hij beschreef dit als “een eenzame toren die eindeloos reikt tot in de hemel van onder diepe wateren.” Wanneer je iets ontwerpt als een decor of zelfs maar een landschap op één locatie, zijn al die kleine details belangrijker dan wanneer je uiteindelijke product alleen personages bevat die vechten tegen een andere buitenaardse soort.

Wat doet een conceptartiest?

Wat doet een conceptartiest?
Wat doet een conceptartiest?

Een character briefing is een manier voor een kunstenaar om aan de slag te gaan met zijn illustratie. Het bevat alles, van de persoonlijkheid en het uiterlijk van de persoon, alles in één document dat kan helpen bij het ontwikkelen van enkele ruwe ideeën. Van daaruit ga je ofwel meer in detail treden met miniaturen of volledige weergaven maken, afhankelijk van het type kunststijl dat ze willen!

In de vroege stadia van het ontwerpen van een personage is het belangrijk om te variëren en te experimenteren met verschillende ontwerpen. Om de verbeelding van een artiest te prikkelen, zodat ze iets nieuws kunnen creëren vanuit hun eigen perspectief en alternatieve hoeken of poses kunnen bieden die alle aspecten binnen één afbeelding kunnen vastleggen, afhankelijk van hoe je wilt dat het publiek je personages ziet

Door te beginnen met het tekenen van verschillende versies in verschillende posities voordat ze beslissen over een definitief ontwerp, kunnen ze gebreken vinden die anders over het hoofd zouden zijn gezien als ze alleen vergelijkbare looks uitproberen zonder op het eerste gezicht beschikbare variaties.

Nadat de art-director de ontwerpen heeft beoordeeld, kunnen ze kunstenaars door herzieningsrondes laten gaan voordat ze ze uiteindelijk goedkeuren. Na goedkeuring door alle partijen die bij dit proces betrokken zijn – zowel ontwerpers als illustratoren! – worden de definitieve concepttekeningen uitgedeeld aan andere kunstenaars die ze kunnen gebruiken als referentie voor hun deel van projecten, zoals schilderijen of sculpturen die op basis van deze concepten zijn gemaakt.

Ik hoop dat deze blogpost nuttig is geweest voor degenen onder jullie die meer willen leren over de basisprincipes van het tekenen van concept art. Houd er rekening mee dat er niet één manier is om het te doen, dus experimenteer met verschillende technieken en vind wat het beste voor jou werkt!

Zie meer artikelen in categorie: Concept

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.