do. sep 29th, 2022


We weten allemaal dat adverteren een cruciaal onderdeel is van elk bedrijf, maar het kan moeilijk zijn om uw doelgroep op een kosteneffectieve manier te bereiken. Traditionele advertenties zoals kranten en tijdschriften zijn duur en leveren niet altijd de gewenste resultaten op. Digitale advertenties zijn goedkoper, maar ze zijn ook verspreid over veel verschillende websites, waardoor ze moeilijker te volgen zijn. Lineaire marketing lost deze problemen op door u toegang te geven tot tv- of radiozenders tegen een betaalbare prijs. U heeft meer controle over uw budget omdat u alleen betaalt voor zendtijd wanneer uw advertentie wordt uitgezonden in plaats van te betalen voor vertoningen op duizenden verschillende websites. Uw bericht bereikt ook mensen die niet elke dag online zijn, dus het is een geweldige optie als u op zoek bent naar nieuwe klanten buiten de digitale wereld! Als je meer wilt weten over wat is lineaire reclame?raden we u aan dit artikel te lezen.

Wat is lineaire reclame?
Wat is lineaire reclame?

Wat is lineaire reclame?

wat is lineaire reclame? Lineaire marketing is een vorm van adverteren die uw doelgroep bereikt via traditionele kanalen zoals televisie en radio. U krijgt toegang tot reeds bestaande doelgroepen, waardoor u gemakkelijker het succes van uw advertentiecampagne kunt volgen.

Hoe werkt lineaire marketing?

U kunt lineaire media gebruiken als u een breed publiek wilt bereiken of als u zich op een selecte groep mensen wilt richten. Uw bedrijf kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zich ’s avonds te concentreren op tv-advertenties, omdat mensen dan de neiging hebben om naar hun favoriete programma’s te kijken. Je kunt ook radiotijd kopen tijdens het woon-werkverkeer in de ochtend of middag om forenzen te vangen die geen toegang hebben tot andere media. Lineaire marketing is ook goed als je mensen wilt targeten die niet elke dag online zijn. Met digitale advertenties ziet u alleen resultaten wanneer de gebruiker een specifieke site bezoekt, wat betekent dat uw bericht verloren gaat bij mensen die deze niet vaak gebruiken. Met lineaire media kan uw advertentie echter meerdere keren worden uitgezonden voor dezelfde persoon als deze naar de show blijft kijken of naar de radio luistert.

Interactiviteitsniveau van lineaire marketing

Zoals u weet wat lineaire advertenties zijn, is er niet veel interactiviteit met lineaire advertenties, tenzij u ervoor kiest om links in uw commercials op te nemen. Lineaire marketing heeft over het algemeen een lage participatie van consumenten. In tegenstelling tot niet-lineaire marketing, die zeer interactief kan zijn, vindt lineaire marketing plaats ongeacht hoe consumenten reageren. In die zin kan lineaire marketing worden beschouwd als eenrichtingsberichten.

Lineaire versus digitale reclame

Lineaire versus digitale reclame
Lineaire versus digitale reclame

Er zijn veel verschillen tussen lineaire en digitale advertenties, maar de belangrijkste zijn:

  • Lineaire marketing heeft niet hetzelfde niveau van interactiviteit als digitale advertenties.
  • Met lineaire marketing kunt u geen gebruikers volgen of uw advertentie afstemmen op specifieke groepen. Terwijl digitale advertenties adverteerders de mogelijkheid bieden om advertentieweergaven bij te houden en specifieke advertenties af te stemmen op verschillende gebruikersgroepen.
  • Omdat u uw advertentie niet kunt afstemmen op specifieke groepen en de kans kleiner is dat u precies de mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf, is de kans klein dat iemand actie onderneemt na het zien van een lineaire advertentie. Met digitale advertenties kunnen adverteerders echter advertentieweergaven bijhouden, zodat u precies weet wie uw advertenties heeft gezien en in veel gevallen met welk apparaat. Hiermee kunt u zeer specifieke groepen mensen targeten op basis van hun demografie en interesses, zodat de kans groter is dat iemand actie onderneemt nadat hij een digitale advertentie heeft gezien.
  • Digitale advertenties zijn over het algemeen duurder dan lineaire advertenties. Hoewel u een klein aantal digitale advertentievertoningen voor relatief lage kosten kunt kopen, beginnen de kosten aanzienlijk te stijgen zodra u grote aantallen advertentieweergaven begint te kopen. Lineair adverteren biedt voorspelbare, eenmalige kosten, zodat het gemakkelijker is om uw marketingbehoeften te budgetteren en te plannen.

Waar komt lineaire marketing voor?

Lineaire reclame vindt plaats in traditionele media zoals radio en televisie, wat betekent dat u een tijdsblok moet kopen bij de door u gekozen zender. U kunt ook samenwerken met een vertegenwoordiger van het bedrijf om u te helpen bij het plannen van een commercial die op de door u gewenste tijden wordt weergegeven. Lineaire marketeers raden u aan om uw advertenties ver van tevoren in te plannen, omdat er voor elk tijdvak beperkte slots beschikbaar zijn in vergelijking met niet-lineaire mediaplatforms zoals sociale media, die een toestroom van inhoud rond specifieke evenementen kunnen hebben.

Concurrentieniveau van lineaire marketing

Lineaire marketingkanalen zijn meestal overvol, wat betekent dat je creatief moet zijn om je te onderscheiden van de massa. Je hebt misschien niet zoveel concurrenten als je een nicheplatform kiest, maar het is moeilijker om resultaten bij te houden omdat je geen toegang hebt tot gegevens over andere merken.

Hoeveel kost lineaire marketing?

De kosten van lineaire marketing variëren afhankelijk van het type advertentie dat u kiest en hoe vaak u deze wilt uitzenden. Tv-advertenties zijn doorgaans duurder dan radiospots, maar ze bereiken ook een groter publiek. U betaalt meestal per uitzending in plaats van per vertoning, waardoor u meer controle heeft over uw budget. U kunt ook met het mediabedrijf onderhandelen over uw tarief om een ​​lagere prijs te krijgen, vooral als u grotere blokken zendtijd koopt.

Enkele voorbeelden van lineaire marketing

Tv reclame

Een van de meest voorkomende vormen van lineaire marketing zijn tv-commercials met een krachtige visuele en audioboodschap. Het is ook een van de duurste opties, omdat je je eigen inhoud moet maken of een productiebedrijf moet inhuren om het voor je te maken. Een andere factor die de kosten verhoogt, is het betalen per uitzending in plaats van per vertoning, wat betekent dat u een groot tijdsblok van tevoren moet kopen.

Radiocommercials

Als u een specifiek geografisch gebied wilt bereiken, zijn radioadvertenties wellicht de beste keuze voor uw bedrijf. De kosten zijn lager dan die van tv-spots, maar je hebt minder opties om uit te kiezen als het gaat om planning, omdat veel stations hun commercials alleen uitzenden tijdens de rijtijd. Je moet ook per uitzending betalen, dus je hebt niet zo goed controle over je uitgaven als met tv.

Advertenties afdrukken

Een voordeel van lineaire gedrukte advertenties is dat ze veel gemakkelijker te volgen zijn dan andere soorten advertenties, omdat u weet wie ze heeft gezien en wanneer ze zijn gezien. Het nadeel is dat deze advertentiemethode niet dezelfde impact heeft als andere vormen van marketing, omdat de audio- en visuele componenten ontbreken.

Is lineaire marketing de beste keuze voor kleine bedrijven?

Is lineaire marketing de beste keuze voor kleine bedrijven?
Is lineaire marketing de beste keuze voor kleine bedrijven?

Als u de naam van uw bedrijf wilt laten zien, is dit misschien niet de beste keuze voor u, aangezien lineaire advertenties niet veel online bekendheid hebben, maar als u op zoek bent naar iets dat goedkoop en veel impact heeft, dan is het het overwegen waard!

Lineaire marketing is een van de meest traditionele vormen van reclame omdat het plaatsvindt via enkele van de oudste vormen van media. Lineaire marketeers willen consumenten beïnvloeden door de boodschap van uw merk toegankelijker te maken en doen dit door uw advertenties op platforms zoals tv, radio, gedrukte kranten en tijdschriften te plaatsen.

Ik hoop dat het artikel je zal helpen meer te begrijpen over lineaire marketing. Als je een vraag of suggestie hebt, laat dan hieronder een reactie achter.

Dus wat vind je van lineaire marketing? Is het de beste keuze van het kleine bedrijf? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Zie meer artikelen in categorie: Digitaal

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.