do. sep 29th, 2022


Totaal kwaliteitsbeheer in bibliotheek:

  1. Hoewel TQM een nieuw concept in management is, is het even gunstig voor elke organisatie, inclusief serviceorganisaties zoals de bibliotheek. De vierde wet van de bibliotheekwetenschap van dr. SR Ranganathan, ‘Spaar de tijd van de lezers’, heeft vergelijkbare implicaties als wat wordt bepleit in de TQM-benadering.

    ang xem: Total quality management tqm in library

  2. Bibliotheken hebben in de huidige digitale omgeving geen monopolie meer op de informatievoorziening. Daarom wordt van bibliotheken verwacht dat ze systemen, filosofieën en strategieën ontwikkelen voor het beheren en leveren van kwaliteitsdiensten. Dit impliceert een managementbenadering die gericht is op de kwaliteit van de dienstverlening.
  3. Bibliotheken zijn altijd bezig geweest met hoe goed ze anticiperen op en voldoen aan de behoeften van gebruikers. Bibliotheken doen dit door gebruikersonderzoeken uit te voeren om kritieke processen te verbeteren en interne capaciteit te ontwikkelen om in de toekomst succesvol te zijn. Bibliotheken worden geconfronteerd met twee grote bedreigingen, namelijk: een mondiale digitale omgeving en toenemende concurrentie.

    Xem thêm: ontkoppel Google+ van YouTube-account in slechts een paar eenvoudige stappen

  4. De gebruikers zijn de ultieme beoordelaar van de kwaliteit van de dienstverlening van een bibliotheek en informatiecentrum. Gebruikerstevredenheid en continue verbetering van de dienstverlening zijn de twee hoofddoelen van een bibliotheek. Door de TQM-techniek toe te passen, kunnen de bibliothecarissen niet alleen de gebruikers consequent tevreden stellen volgens hun behoeften en vereisten, maar ook de kwaliteit van hun diensten regelmatig verbeteren.
  5. Bibliotheken kunnen op drie manieren profiteren van TQM: het doorbreken van interdepartementale barrières; het herdefiniëren van de begunstigden en bibliotheekdiensten als interne klanten (personeel) en externe klanten (begunstigers); en het bereiken van een staat van continue verbetering.

    Xem thêm: de beste playbooks in Madden 16, Madden Nfl 16 offensieve playbooks

  6. Stella Pilling (1997) benadrukte dat verschillende belangrijke kenmerken van total quality management (TQM) zeer relevant zijn voor bibliotheken, zoals:
  • i. de nadruk op klanten;
  • ii. het delegeren van werk;
  • iii. de betrokkenheid van het personeel op alle niveaus;
  • iv. proces in plaats van functie; en
  • v. de behoefte aan continue verbetering.—

TQM in bibliotheek en informatiecentrum kan helpen bij:

  • a. Beter productontwerp;
  • -b. Het ontwikkelen van een inventaris van alle documenten die beschikbaar zijn in een bibliotheek;
  • c. Het ontwikkelen van een database met records voor alle soorten materialen die in de bibliotheek worden bewaard;
  • d. Faciliteren door middel van een verscheidenheid aan tools die toegang kunnen bieden tot universele publicaties;
  • e. Integratie en netwerking van alle bibliotheekbronnen in bruikbare bronnen voor gebruikers;
  • -f. Vermindering van gebruikersklachten;
  • -g. Efficiënte inzet van mensen, machines en materialen, resulterend in een hogere productiviteit;
  • -h. Eliminatie van een spanningsvrije werkomgeving die leidt tot goede menselijke relaties; en ik. Verbetering van het vertrouwen bij gebruikers.
Zie meer artikelen in categorie: Digitaal

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.