wo. jun 29th, 2022


Instagram is een van de meest populaire sociale-mediaplatforms geworden en heeft een enorm gebruikersbestand. Vanaf april 2019 had het sociale netwerk meer dan 1 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Dit betekent dat het gebruikersbestand van het platform simpelweg te groot is geworden voor een merk of marketeer om te negeren. Het is een belangrijk marketingplatform voor sociale media kruipen met influencers, merken en marketeers.

Gelukkig is Instagram gericht op bedrijven en kunnen al zijn functies gemakkelijk worden gebruikt voor marketingdoeleinden, of je nu advertenties wilt kopen of organisch op de markt wilt brengen. Met een jonger publiek en het grootste percentage gebruikers in de leeftijdscategorie van 18-34 (64%), zijn deze functies gebouwd om de aandacht te trekken van de jongeren die het voornamelijk gebruiken. Geen wonder dat Instagram al voorbij is 25 miljoen zakelijke rekeningen. 44% van de actieve gebruikers van Instagram gebruik het platform voor het onderzoeken en ontdekken van merken, waardoor het the place to be is als je een bedrijf hebt of een merk op de markt brengt. En het mooie is: je hoeft geen cent uit te geven om je bedrijf op Instagram te promoten. Met al zijn geweldige functies die naar marketing neigen, is het een fluitje van een cent om te doen.

Hier is een lijst met functies op Instagram met ideeën om het voor marketing te gebruiken.


Filters

De fotofilters van Instagram staan ​​centraal in het succes ervan. Hun vermogen om van iedereen een professionele fotograaf te maken, is wat mensen in de eerste plaats naar het platform trok. Elk van de 40 filters creëert een andere look en feel, zodat u kunt beslissen welke het beste uw merk vertegenwoordigt. Als u een bedrijf op de markt brengt, wilt u dat uw inhoud consistent is in termen van merkimago en stijl. Op deze manier kunnen uw volgers uw inhoud identificeren en uw kenmerkende uiterlijk leren kennen.

Een manier om dit te doen is door uw voorkeursfilters te beheren door het tandwielpictogram aan het einde van de filterlijst te selecteren. Als meer dan één persoon het account beheert, wordt het gemakkelijk om te identificeren welke filters u regelmatig gebruikt en om ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde pagina staat.



Videoberichten

De tijd dat videomarketing alleen voor bedrijven met grote budgetten was, is lang voorbij. Iedereen met een degelijke camera en basiskennis is nu een videomarketeer en naar schatting 81% van de bedrijven gebruikte video als marketingtool in 2018. Bovendien stegen “betrokkenheidscijfers voor video’s die op accounts van topmedia-uitgevers wereldwijd werden gepost in mei met 53% op jaarbasis, wat het groeipercentage van 46% voor foto’s over dezelfde periode overtrof”, aldus een eMarketer-rapport.

Terwijl video geweldig is voor toenemende betrokkenheid, het geeft je ook de mogelijkheid om complexere, diepgaandere inhoud te delen die niet in één afbeelding of reeks verhalen kan worden overgebracht. Aanvankelijk beperkt tot 15 seconden, stellen videoposts tegenwoordig bedrijven in staat om lange video’s met hoge productiewaarde te maken van maximaal 1 minuut die tot veel betrokkenheid leiden. Je kunt ook Instagram-video’s plannen, net als gewone Instagram-berichten, meestal met apps van derden.

Volgens Hubspot, is 64% van de consumenten eerder geneigd een product online te kopen nadat ze er eerst een video van hebben gezien. Het gebruik van Instagram-video om uw producten in actie te laten zien, kan dus een enorme manier zijn om de ROI van uw Instagram-marketing te verhogen!

Instagram-video’s die uw merkboodschap overbrengen of uw bedrijfscultuur introduceren, zijn een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen bij uw volgers en klanten. Zorg ervoor dat je de eerste paar seconden van je video boeiend maakt, zodat je de interesse van mensen kunt wekken voordat ze wegklikken.

Het is ook een geweldige manier om uw publiek te informeren over uw bedrijf. Denk aan Buzzfeed’s Tasty, dit zijn korte video’s die gebruikers laten zien hoe ze heerlijke gerechten kunnen bereiden. Veel Tasty-video’s zijn viraal gegaan en hebben wonderen gedaan voor de naamsbekendheid van Buzzfeed. Of denk aan make-uphandleidingen met beautybloggers, die een trouwe aanhang opbouwen door gebruikers betrouwbaar schoonheidsadvies te geven.

TIP VOOR EXPERTS: Onthoud dat je de aandacht van gebruikers probeert te trekken in de eerste paar seconden van je video, dus zorg ervoor dat ze duidelijk verstaanbaar zijn, zelfs zonder geluid! Veel gebruikers bekijken video’s op plaatsen waar ze niet naar het geluid kunnen luisteren en uw marketinginhoud moet daar altijd rekening mee houden.


Instagramverhalen

De toevoeging van Verhalen is enorm geweest voor Instagram. De functie, die in 2016 werd toegevoegd, werd aanvankelijk beschouwd als een kopie van het enorm succesvolle model van Snapchat. Maar sindsdien is het enorm populair geworden (in januari 2019 groeide het uit tot meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers) en nu bedrijven steeds vaker op zoek zijn naar tools om de betrokkenheid bij hun merken te vergroten zonder enorme investeringen te hoeven doen in creatieve inhoud, Stories, met al zijn functies inbegrepen, zijn goud.

Verhalen verschijnen als kleine cirkels in de top van de feeds van je volgers en verdwijnen na 24 uur, wat het leuk en minder gestileerd maakt. Voor marketingdoeleinden zijn Stories met name handig om nieuwe producten of releases, promoties, medewerkers, werkcultuur of teamuitjes te presenteren. Een geweldige manier om meer mensen aan te moedigen je op Instagram te volgen, is door weggeefacties en promoties voor alleen Stories aan te bieden. Hier is een lijst met manieren om gebruik Instagram Stories als een expert.


Hoogtepunten van verhalen

Instagramverhalen zijn een geweldige functie, maar ze verdwijnen na 24 uur. Hoewel de vergankelijkheid van Verhalen hen zo succesvol maakte, spraken gebruikers de wens uit om enkele van hun beste verhalen te bewaren voor later gebruik. Dus Instagram heeft de functie Stories Highlights gemaakt. Hierdoor kun je je beste verhalen bewaren en zo lang als je wilt op je account laten staan. Instagram bewaart je Verhalen Hoogtepunten bovenaan je profielpagina, zodat jij volgers en iedereen die je Instagram-profiel bezoekt, je kan zien.

Er zijn verschillende manieren om deze functie voor marketingdoeleinden te gebruiken. U kunt verhalen maken met promoties, informatie over uw bedrijf of die specifieke producten of evenementen presenteren. Verhalen met quizzen zijn ook geweldig om volgers over uw merk te informeren en informatie te verzamelen over hun voorkeuren. Vergeet niet om ook uw best presterende verhalen op te slaan, zodat u mensen kunt blijven stimuleren om ze te zien en bij voorkeur de actie kunt ondernemen die u wilt dat ze ondernemen.


Instagram Stories-video

Video in Instagramverhalen kan erg vermakelijk zijn en is geweldig voor het opbouwen van betrokkenheid, het creëren van merkbekendheid en het genereren van verkeer naar uw website. Video’s op Instagram Stories duren maar 15 seconden, dus je clips moeten kort en pakkend zijn. In 2018 introduceerde Instagram een ​​workaround voor de korte Stories-video door video na 15 seconden in de volgende clip te laten overlopen. Dit opende de functie voor nog meer potentieel gebruik. Gebruik het voor leuke en promotionele inhoud die de toon en stijl van uw merk weerspiegelt.

TIP VOOR EXPERTS: Als je het meeste uit je Stories-video’s wilt halen, kun je overwegen om merkverhalen te maken die allemaal dezelfde kleur, toon, stijl en indeling hebben. Er zijn nu ontwerp Instagramverhalen-sjablonen om uw leven in dit opzicht gemakkelijk te maken.


Instagram Live

Instagram Live maakt sinds de uitrol deel uit van de Stories-functie. Aanvankelijk met enige onzekerheid over het gebruik van deze functie, zijn bedrijven en marketeers er met veel creativiteit aan begonnen om een ​​hype rond hun producten te creëren. Vanwege het tijdelijke karakter is er een gevoel van urgentie onder gebruikers om uw live-uitzending te bekijken voordat deze verdwijnt. Hier kunt u uw voordeel mee doen. Bied tijdens je live uitzending promoties, kortingen of giveaways aan, maar promoot deze vooraf met korte clips of posts zodat je volgers genoodzaakt zijn om naar je uitzending te kijken.

Instagram Live is ook geweldig voor het genereren van leads. Je kunt je volgers vooraf vragen om hun vragen te stellen over welk onderwerp je ook gaat bespreken tijdens de live-uitzending. Gebruik de sticker ‘Ask me something’ in Instagram Stories om gemakkelijk vragen te verzamelen. Je kunt ze dan live beantwoorden. Je volgers zullen van je houden omdat je ze noemt en de realtime interactie is geweldig voor je merkbekendheid.


AR-filters

Hoe futuristisch de naam ook klinkt, AR (afkorting van ‘augmented reality’) wordt al op veel plaatsen gebruikt. AR is een technologie die virtuele effecten (gegenereerd door een computer) op echte afbeeldingen en video plaatst bij gebruik van een camera. Op Instagram staan ​​deze AR-filters bekend als gezichtsfilters. Het zijn grillige, schattige overlays die je via Instagram Stories aan je foto’s en video’s kunt toevoegen.

Facebook (de eigenaar van Instagram) is onlangs een samenwerking aangegaan met strategische merken om unieke, interactieve camera-ervaringen te creëren, inclusief gezichtsfilters en wereldeffecten, voor hun volgers op Instagram. Waar Instagram voorheen alle AR-filters beheerde, kunnen geselecteerde merken nu hun eigen aangepaste AR-filters voor Instagram Stories maken en deze kunnen binnenkort voor alle gebruikers worden uitgerold.

Een van de eerste bedrijven die aangepaste AR-filters voor Instagram maakte, was Kylie Jenner’s jongste miljardair van de Kardashians Kylie Cosmetics. Wanneer je kiest voor het Kylie Cosmetics AR-filter in Instagram Stories, kun je verschillende lipsticks uit Kylie’s Lip Kits “proberen” om te zien welke tint je mooi vindt voordat je het koopt. Dit is een voorbeeld van hoe een bedrijf aangepaste AR-filters kan gebruiken om hun merk op de markt te brengen. Het is leuk, niet overdreven promotioneel en nuttig als je het product echt wilt kopen. Bovendien hebben gebruikers alleen toegang tot uw filter als ze uw merk volgen op Instagram of uw profiel bezoeken om het uit te proberen. Omdat Instagram meer derde partijen toestaat om hun eigen aangepaste AR-filters te maken, hebben merken een geweldige nieuwe tool tot hun beschikking om te adverteren en zichzelf te promoten op Instagram.


IGTV

De nieuwste en misschien wel een van de meest opwindende toevoegingen aan de functies van Instagram is Instagram TV. IGTV, gelanceerd als het eerste zelfstandige videoplatform van Instagram, is een geheel nieuw kanaal voor bedrijven om hun volgersaantal te vergroten en hun betrokkenheid te vergroten. Voordat je een IGTV-video naar je feed kunt uploaden, moet je een IGTV-kanaal maken. Dit is eenvoudig genoeg en je maakt gewoon een account aan met je Instagram-account. IGTV-video staat nu in het raster van je Instagram-profiel, met het IGTV-pictogram in de rechterhoek. Hoewel de hemel echt de limiet is voor wat je kunt doen met IGTV, is het in termen van marketing geweldig voor het promoten van producten, het maken van producthandleidingen en voor het delen van nieuws – denk aan het soort video dat je op YouTube zou zien.

Je video’s hoeven niet professioneel te zijn gemaakt en kunnen over alles gaan! Het is als een verbetering ten opzichte van je Instagramverhalen, maar het hoeft niet zo perfect of samengesteld te zijn als een Instagram-bericht of -video zou zijn. Instagram biedt analyses voor je IGTV-video en meet weergaven, vind-ik-leuks en reacties, evenals je kijkersloyaliteitspercentage, dat is hoeveel mensen je video helemaal tot het einde hebben bekeken. Deze statistieken zijn cruciaal bij het bepalen van het gebruik van IGTV, zodat het het meest effectief is in termen van marketing. Als je kijkers bijvoorbeeld na 10 minuten ziet afhaken, kun je dat opvatten als een teken dat het maken van video’s die langer zijn dan 10 minuten een verspilling van tijd en middelen is.



Stickers en quizzen

Instagramverhalen worden met de dag gepolijster en uitgebreider omdat het nieuwe functies introduceert. Een van de meest populaire gebruikte Stories-tools zijn stickers. Van emoji-schuifregelaars tot polls en GIF’s, deze toegevoegde extra’s kunnen je helpen om op innovatieve nieuwe manieren met je volgers om te gaan en de betrokkenheid te vergroten.

Hashtag-stickers hebben bijvoorbeeld het potentieel om duizenden Instagram-gebruikers in uw regio en/of uw branche met vergelijkbare interesses te bereiken. Ze kunnen ook helpen een merkboodschap te herhalen en een campagne aan elkaar te rijgen. Locatiestickers kunnen Instagrammers laten weten waar je bedrijf is en vraagstickers zijn geweldig om je volgers te prikkelen en inzicht te krijgen in de dingen waarin ze het meest geïnteresseerd zijn. De nieuwste toevoeging aan stickers zijn quizstickers, die Instagram in april 2019 heeft toegevoegd.

Wanneer een gebruiker interactie heeft met een van je verhalen, stuurt deze een signaal naar het algoritme van Instagram. Dit signaal wordt vervolgens gebruikt om uw verhalen hoger te rangschikken in de verhalencarrousel van de gebruiker. Hoe meer betrokkenheid je krijgt, hoe hoger je verhalen zullen scoren. Uw volgers ertoe brengen uw inhoud niet alleen te bekijken, maar er ook mee te communiceren, is daarom de sleutel tot het bereiken van een groter percentage van uw volgers. Quizstickers kunnen ook worden gebruikt om uw publiek te helpen u en uw bedrijf te leren kennen. Door vragen te stellen die specifiek betrekking hebben op uw bedrijf, kunt u uw volgers informeren en ontdekken wie uw grootste fans zijn.

Hoewel al deze functies afzonderlijk een groot marketingpotentieel hebben, zal het gebruik van een combinatie van al deze functies en ze samen te laten werken de beste resultaten opleveren voor uw bedrijf of merk.




Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.