wo. jun 29th, 2022


We publiceerden onlangs onze Staat van influencermarketing 2021: benchmarkrapport. Een van de meest opvallende veranderingen ten opzichte van ons Benchmark Report 2020 was de toename van influencer marketing op TikTok. 45% van onze respondenten gebruikt TikTok inmiddels voor influencer marketing. Vorig jaar hebben we TikTok niet eens als een aparte categorie opgenomen, maar op één hoop gegooid in de categorie Overig.

TikTok is de afgelopen jaren enorm populair geworden en hoewel COVID-19 dit waarschijnlijk in 2020 heeft geholpen, zal TikTok het komende jaar waarschijnlijk nog steeds zijn gebruikersbestand uitbreiden. En dit ondanks het feit dat het in India is verboden en wordt bedreigd met een verbod door de regering-Trump in de VS.

We zien de TikTok-trends voor 2021 overwegend positief. En het is van cruciaal belang voor merken, met name die gericht op de jongere doelgroep, om de mogelijkheden van TikTok voor marketing te herkennen.


11 TikTok-trends voor 2021:


1. Meer merken en influencers zullen TikTok gebruiken voor marketing in 2021


TikTok is zo snel in populariteit gegroeid dat veel merken het platform nog niet begrijpen of zelfs herkennen. Dit is echter aan het veranderen, zeker nu TikTok een formeel advertentienetwerk heeft. Verwacht dit jaar een aanzienlijke toename van het aantal merken dat op TikTok wordt geadverteerd, met name die gericht op Generation Z of Millennials.

Evenzo, aangezien TikTok-nummers zijn gestegen, zo ook het aantal influencers op het platform. Vroeger was TikTok vooral bekend van mensen die hun versies van muziekvideo’s maakten. Nu uploaden mensen echter een veel uitgebreidere reeks video’s naar TikTok, waardoor meer mensen erkend worden als experts op verschillende gebieden. Ook hebben nogal wat influencers op andere platforms een TikTok-aanwezigheid gecreëerd om hun bekendheid te vergroten. Vijfendertig procent van de influencers zegt het afgelopen jaar TikTok vaker te zijn gaan gebruiken, blijkt uit een Tribe Dynamics-enquête.

De toename van influencers zal ook helpen om het aantal bedrijven dat op het platform op de markt brengt te vergroten. Veel bedrijven werken met influencers om hun producten aan hun talrijke volgers te helpen verkopen. TikTok heeft een intelligent algoritme dat de voorgestelde inhoud nauwkeurig aan kijkers presenteert. Dit maakt het voor merken gemakkelijker om hun doelgroep te bereiken via betaalde advertenties of influencer marketing.


2. Totdat COVID toeslaat, zullen meer TikTok-video’s benadrukken wat je thuis kunt doen

Het gebruik van TikTok nam al toe vóór COVID; de pandemie heeft echter het aantal mensen dat de app downloadt en tijd doorbrengt drastisch versneld. Door de verschillende lockdowns over de hele wereld hebben mensen veel meer vrije tijd gekregen en moesten ze iets doen om met hun tijd te doen terwijl ze thuis bleven. Voor veel mensen vulde het kijken en maken van TikTok-video’s deze leegte.

Helaas is COVID tot in 2021 doorgegaan en afhankelijk van je locatie zul je waarschijnlijk nog steeds meer tijd thuis doorbrengen dan normaal. Het is daarom onvermijdelijk dat u meer video’s maakt waarin u dingen thuis doet dan vóór de coronacrisis. Hoewel veel mensen thuis eenvoudige muziekvideo’s blijven maken, proberen anderen andere videogenres. Fitnessvideo’s voor thuis worden bijzonder populair, omdat mensen laten zien hoe ze toch fit kunnen blijven ondanks dat ze thuis vastzitten.

Nu het onderwijs voor velen is verstoord, zullen we waarschijnlijk meer “how-to” en educatieve video’s zien, zij het kort en to the point. Meer mensen experimenteren nu in de keuken, in plaats van afhaalrestaurants, en sommigen zullen TikTok-video’s maken waarin recepten en hun kookinspanningen worden gedemonstreerd.


3. TikTok vervangt televisie voor meer generatie Z

TikTok heeft Generatie Z altijd aangesproken. Als je naar veel tienergesprekken zou luisteren, zou je ze horen praten over de app. Velen gebruiken inderdaad de uitdrukking “naar TikTok” als werkwoord, waarmee ze de tijd en manieren beschrijven die ze besteden aan het gebruik van de app.

Volgens Statista gebruiken Amerikaanse TikTok-gebruikers gemiddeld bijna 500 minuten per maand op de app. Dit cijfer dekt echter ALLE TikTok-gebruikers. Velen van Generatie Z besteden aanzienlijk meer dan dat aan het kijken en maken van korte video’s op TikTok.

98% van Generatie Z bezit smartphones, en velen gebruiken hun telefoons en tablets al sinds ze peuters waren. Terwijl de oudere generaties zich nog steeds vermaken door televisie te kijken, interesseert Generatie Z zich minder voor het grote scherm, met name minachting voor het kijken naar geplande inhoud.

IBM ondervraagd Generatie Z en ontdekte dat 75% hun mobiel/smartphone als hun favoriete apparaat beschouwt. Slechts 3% gaf de voorkeur aan een interactieve/Smart tv, en niemand vond een traditionele tv van grote waarde. Op de vraag hoe ze het grootste deel van hun tijd buiten school of werk doorbrachten, was verreweg het grootste antwoord tijd online doorbrengen (74%). 87% beweert thuis toegang te hebben tot snel internet.

TikTok moedigt episodische inhoud aan. Je kunt elke aflevering beschouwen als gelijkwaardig aan een (zeer) minitelevisie-aflevering. Sommige TikTokers maken langere afleveringen, bestaande uit meerdere TikTok-video’s.


4. Meer beroemdheden zullen TikTok gebruiken om hun jonge fans te bereiken


Het heeft even geduurd, maar beroemdheden trekken nu richting TikTok. Sommige van de jongere sterren hadden waarschijnlijk TikTok-accounts lang voordat ze bekend werden.

kosmopolitisch somt 96 beroemdheden op het platform op en ze zijn zeker niet allemaal Generatie Z. Even Arnold Schwarzenegger (voormalig Mr. Olympia, Conan, Terminator en gouverneur van Californië) heeft een TikTok-account.


5. Bepaalde nummers worden buitengewoon populair en worden gebruikt om meerdere TikTok-video’s te ondersteunen

Deze trend geldt waarschijnlijk elk jaar op TikTok. Hoewel muziek niet essentieel is voor een succesvolle TikTok-video, hebben veel video’s een soundtrack. TikTok heeft afspraken met de meeste grote muziekstudio’s, waardoor korte clips van liedjes mogelijk zijn, en muziek is een integraal onderdeel geworden van veel TikTok-video’s. U kunt inderdaad zoeken naar video’s met populaire muziek.

Bepaalde nummers gaan viraal op TikTok. In sommige gevallen is dit vaak jaren nadat het nummer aanvankelijk populair werd. Dit gaat door in 2021 en veel mensen zullen video’s maken die worden ondersteund door deze populaire nummers.

In sommige gevallen zullen deze nummers populair worden omdat mensen ze gebruiken voor dansuitdagingen.


6. Hashtag #memes zullen in populariteit toenemen

Memes worden steeds populairder op alle sociale media, vooral bij millennials en generatie Z. Hoewel video een minder voor de hand liggend medium voor memes is dan stilstaande beelden, zijn ze nog steeds gebruikelijk op TikTok. TikTok-filmmakers maken korte video’s waarin hun favoriete memes worden belicht, en hoe meer mensen deze video’s delen op TikTok, hoe meer mensen geïnspireerd raken om zelf soortgelijke video’s te maken.


7. Merken en beïnvloeders zullen meer episodische inhoud maken


Video’s op TikTok zijn kort, hooguit zestig seconden. Inderdaad, de meest voorkomende videolengte op het platform is nog steeds de oorspronkelijke lengte van 15 seconden, en veel van de muziek op TikTok is beperkt tot dat korte tijdsbestek. Zowel merken als influencers hebben echter ontdekt dat ze hun publiek kunnen boeien door episodische inhoud te produceren, dat wil zeggen een reeks video’s die op elkaar volgen.

Als het je lukt om een ​​publiek te boeien met de eerste video in je reeks, willen mensen zien wat er volgt. Dit is hoe sommige mensen de neiging hebben om diepgaande video’s op het platform te delen – ze splitsen ze eenvoudig op in kleine stukjes.

Je kunt echter niet zomaar een lange video breken zonder erbij na te denken. Je moet aan het einde van elke aflevering een cliffhanger maken om de kijker een reden te geven om door te gaan naar de volgende video.


8. Branded Hashtag-uitdagingen worden nog populairder op TikTok

Hashtag-uitdagingen zijn populair op TikTok sinds Jimmy Fallon de #TumbleWeedChallenge plaatste tijdens een aflevering van zijn show. In dat geval was de uitdaging voor mensen om als een tumbleweed over de grond te rollen terwijl op de achtergrond muziek van een oude western speelt.

Merken letten meer op de populariteit van hashtag-uitdagingen en creëren uitdagingen die hun doelgroep aanspreken. Met een branded hashtag challenge creëert een bedrijf een hashtag en vraagt ​​het zijn volgers om video’s te maken die gerelateerd zijn aan die hashtag en mogelijk hun product. TikTok heeft dit aangemoedigd en het voor merken gemakkelijk, hoewel relatief duur, gemaakt om reclame te maken voor hun hashtag-uitdagingen.

Het belangrijkste is dat je je branded hashtag challenge leuk maakt voor je volgers. Je wilt niet dat het er al te duidelijk uitziet als een voorbeeld van marketing.


9. Door gebruikers gegenereerde inhoud wordt steeds belangrijker voor marketeers


Door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) wordt waardevol voor veel merken op de meeste sociale netwerksites. Het kan een uitdaging zijn voor merken om voortdurend nieuwe inhoud te maken, en als ze dat kunnen profiteren van inhoud die door anderen is gemaaktdan maakt dat hun plaatsing gemakkelijker.

Door gebruikers gegenereerde inhoud is elk type inhoud dat fans of klanten voor een merk maken – video’s in het geval van TikTok. Merken kunnen UGC gebruiken om van klanten en supporters merkadvocaten te maken. Merken moedigen hun klanten nu aan om video’s van hen te maken en te delen op TikTok met behulp van hun producten, idealiter met behulp van een merk-hashtag.


10. Merken zullen duetten meer gebruiken om met hun fans te communiceren

Een van de meer populaire functies van TikTok is Duets. Met duetten kan iemand een video maken en anderen aanmoedigen om een ​​video te maken die naast het origineel kan worden afgespeeld. Het biedt TikTok-volgers een manier om te communiceren met video’s van andere mensen of merken. Je kunt een duet maken met elke TikTok-video van een merk, influencer, vriend of zelfs jezelf, zolang de maker van de originele video dit toestaat.

Merken kunnen Duets ook als uitdaging gebruiken. Ze zijn een duidelijk voorbeeld van door gebruikers gegenereerde inhoud, wat mogelijk kan leiden tot massale betrokkenheid van uw potentiële klanten. Als je met influencers werkt, heb je het potentieel om een ​​aanzienlijk aantal kijkers voor je video te krijgen, aangezien je video zichtbaar zal zijn voor de volgers van iedereen die een duet maakt met deze video.


11. Sociale handel zal vaker voorkomen op TikTok

We hebben eerder geschreven over hoe we verwachten sociale handel om in 2021 te groeien. Met name de vroegste vooruitgang in sociale handel vond plaats in China, de thuisbasis van TikTok. Het zijn ook de jongere gebruikers die zich het meest bezighouden met sociale handel – dezelfde demografie waarop TikTok zich richt.

Met TikTok’s Hashtag Challenge Plus kunnen merken een gesponsorde hashtag-uitdaging instellen. TikTok-gebruikers plaatsen video’s van zichzelf met behulp van een bepaald product of iets anders dat relevant is voor een marketingcampagne. Het verschil tussen deze en een reguliere hashtag challenge is dat de Hashtag Challenge Plus een shoppable component toevoegt aan de hashtag. De app bevat een tabblad waar de gebruiker het product vanuit TikTok kan kopen.

TikTok heeft ook een samenwerking aangekondigd met Shopify, en dit moet het voor Shopify-verkopers gemakkelijker maken om het jonge publiek van TikTok te bereiken. Shopify-merken kunnen hun TikTok-marketingcampagnes rechtstreeks vanuit hun Shopify-dashboard maken, uitvoeren en optimaliseren na installatie van de nieuwe TikTok-kanaalapp. Verkopers kunnen native, deelbare inhoud maken en hun producten omzetten in In-Feed-videoadvertenties.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.