do. aug 11th, 2022


Ben je op zoek naar wat marketinginspiratie? We kunnen het je niet kwalijk nemen. Het marketingecosysteem is dynamisch. Nieuwe trends, tactieken en technologieën duiken te vaak op om bij te blijven. Als je vastzit in het verleden en verouderde marketingstrategieën gebruikt, kun je niet slagen.

2019 zag een aantal nieuwe marketingmethoden en de heropleving van enkele oude. Digitale marketingtrends zoals podcasting, chatbotmarketing, spraak-/visuele zoekoptimalisatie en het vertellen van merkverhalen stonden centraal. 2020 belooft nieuwere en meer ontwrichtende marketingstrategieën te introduceren. Verkoop- en marketingtips, onderzoeksmateriaal en statistieken kunnen u helpen bij het formuleren van een formidabel marketingplan voor uzelf en uw klanten. Maar er gaat niets boven marketingstrategievoorbeelden om die creatieve sappen te laten stromen.

In dit bericht hebben we 10 merken behandeld die hun marketingstrategieën hebben genageld. Ofwel bedachten ze een geheel nieuwe tactiek om klanten aan zich te binden of gaven ze een vernieuwende draai aan een bestaande strategie. In alle gevallen waren de resultaten verbluffend. Laten we erin duiken.

Bent u ten einde raad en probeert u uw marketingmethoden te laten werken? Het kan frustrerend zijn om je volledige marketingplan te zien mislukken. Maar het is niet het einde van de wereld. Het komt neer op? Er zijn veel marketingmethoden die u nog niet hebt geprobeerd.

De merken in dit bericht bevinden zich misschien niet in dezelfde niche of hebben dezelfde grootte als uw merk, maar hun marketingstrategieën kunnen worden gerepliceerd voor uw bedrijf. Of u kunt het voorbeeld kiezen dat het beste bij uw bedrijf past. Een kijkje nemen kan in ieder geval nooit kwaad.


10 van de beste voorbeelden van marketingstrategieën om uw campagnes kracht bij te zetten:


1. Bounty: verras je publiek

Het papieren handdoekmerk Bounty gebruikt guerrillamarketingtechnieken om mensen te verrassen. In eenvoudige bewoordingen betekent guerrillamarketing dat u uw merk op onverwachte manieren onder de aandacht van mensen brengt. Bounty zette levensgrote “morserijen” op in de drukke binnenstad van New York.

Bron: in.pinterest.com

Omgegooide kopjes koffie en gigantische smeltende ijsjes zullen zeker de aandacht trekken. Bounty plaatste reclameborden van hun papieren handdoeken naast de rotzooi om hun boodschap op een visuele maar minimalistische manier over te brengen. Ze hadden een reclamebord kunnen gebruiken, maar dat zou niet zo’n blijvende indruk hebben gemaakt als deze.

Jouw afhaalmaaltijden: Bedenk onconventionele manieren om consumenten te bereiken. Benadruk hun pijnpunt en de oplossing die uw merk biedt.


2. Myfix-cycli: consequent opnieuw targeten

Over één ding zullen alle marketeers het eens zijn. De internetgebruikers van tegenwoordig hebben een korte aandachtsspanne. Tussen berichten-apps, vensterwisseling en “echte” taken, is het bijna onmogelijk om gebruikers ertoe te brengen zich op één ding te concentreren.

Retargeting is als een tweede kans om verloren klanten te converteren. U kunt het ook gebruiken voor het activeren van slapende gebruikers of voor upselling aan bestaande klanten. Dit wordt gedaan door strategisch getimede waarschuwingen via sms, e-mails, advertenties en pop-ups naar doelen te sturen.

Het Canadese fietsmerk Myfix Cycles maakt op briljante wijze gebruik van retargeting. Ze werkten samen met Webrunner Media om een ​​Facebook-retargetingcampagne te voeren. Ze hebben een trackingcode geïnstalleerd met de naam Facebook-pixel op hun website om sitebezoekers hardnekkig over het web te volgen.

Ze richtten zich op drie demografische categorieën: mensen die hun sites in de afgelopen 14 dagen hebben bezocht; mensen die items in hun winkelwagentje hebben toegevoegd, maar zijn vertrokken zonder uit te checken; en klanten die in de afgelopen 180 dagen een aankoop hebben gedaan.

Ze flitsten advertenties om hun doelen te vertellen dat items in hun verlaten karren waren gemarkeerd. Ze hebben de deal gezoet door gratis verzending toe te voegen.

Bron: twitter.com

Jouw afhaalmaaltijden: Elke klant is belangrijk. Investeer in een retargeting-advertentiecampagne en verlaag de kosten voor het werven van klanten.


3. GoPro: maak gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC)

GoPro-camera’s zijn een hit bij adrenalinejunkies die graag hun gewaagde stunts op film vastleggen. GoPro maakt het voor klanten supereenvoudig om merkvideo’s te maken en te delen die met hun camera’s zijn gemaakt.

Hun videobewerkingsprogramma voegt automatisch het bedrijfslogo en merkelementen toe aan elke clip. Vervolgens deelt GoPro deze UGC op hun sociale accounts. Dit heeft een sneeuwbaleffect en spoort andere GoPro-gebruikers aan om merkvideo’s te maken.

GoPro verhoogt de inzet door hun GoPro Awards. Ze belonen eigenaren van de beste inhoud met uitrusting, geldprijzen of ‘sociale stokes’ (een term die ze hebben bedacht voor shoutouts en opnieuw delen op GoPro’s officiële sociale accounts). De resultaten? Klantloyaliteit en authentiek sociaal bewijs zonder extra kosten.

Bron: gopro.com

Jouw afhaalmaaltijden: Gebruik UGC uitgebreid in uw campagnes om uw klanten om te zetten in merkadvocaten.


4. Warby Parker: inkomsten genereren met uw merkverhaal

Warby Parker is opgericht met een missie. Het brillenbedrijf wilde brillen van topkwaliteit verkopen tegen betaalbare prijzen. Ze zijn het antwoord van de gewone man op Gucci en Armani. Maar ze verkopen niet alleen brillen, ze vermenselijken hun merkverhaal.

De geschiedenispagina van hun site vertelt hoe de merkeigenaren minder dan 20/20 vision hadden, maar het zich niet konden veroorloven om een ​​bril te kopen. Ze creëerden het merk om het monopolie van high-end merken te doorbreken en kwaliteitsbrillen te leveren tegen lage prijzen. Dat is een overtuigend verhaal van een echt merk dat opkomt voor een goed doel.

Bron: warbyparker.com

Bekijk hun Instagram-pagina. Voor elke bril die ze verkopen, doneren ze een bril aan de behoeftigen. Zo betrekken ze klanten bij hun merkverhaal. Mensen voelen zich goed dat ze geassocieerd worden met een humanitair merk.

Bron: instagram.com

Jouw afhaalmaaltijden: Schroom niet om uw merkpersoonlijkheid te delen. Klanten gaan graag in contact met een menselijk merk in plaats van met een gezichtsloze entiteit.


5. Vogue: maak je loyaliteitsprogramma’s sterker

Vogue Australië gelanceerd Vogue VIP, een supercharged loyaliteitsprogramma dat loyale klanten beloont met vele voordelen. Ze omvatten bezorging aan de deur van het tijdschrift, een voorproefje van premium content, tijdelijke aanbiedingen, VIP-uitnodigingen voor Vogue-evenementen en een gratis abonnement op Vogue’s e-magazine.

Bron: voguevip.com.au

Hoewel veel merken een soort klantloyaliteitssysteem hebben, maken ze deze niet altijd bekend. Als gevolg hiervan kunnen klanten hun beloningen niet inwisselen of het programma promoten. Vogue toonde betrokkenheid door een speciale website te hebben om bij te houden hoe goed hun klanten op het initiatief reageren.

Jouw afhaalmaaltijden: Laat uw klanten zich gewaardeerd voelen door een robuust ledenprogramma te hebben. Promoot het via nieuwsbrief, e-mails, sms, website en sociale accounts.


6. Coca-Coca: pleit voor een goed doel

56% van de consumenten is van mening dat merken sociale doelen gebruiken als marketingtruc. Dit is een van de redenen waarom mensen merken niet veel vertrouwen. Maar Coca-Cola heeft het stereotype doorbroken door ‘geluk’ te verspreiden.

Coca-Cola lanceerde de campagne “The Happiness Truck” in Brazilië, waar een rode vrachtwagen door de straten zwierf en gratis koopwaar uitdeelde aan iedereen die op de rode knop op de vrachtwagen drukt. Ze lanceerden een commercial van 30 seconden op YouTube om de bekendheid ervan te vergroten. Toen de commercial een hit werd, herhaalden ze hetzelfde in Armenië en Istanbul.

De drive met het thema ‘delen is zorgzaam’ hielp het merk gunstig te positioneren op internationale markten. Ze sleepten ook een aantal prijzen in de wacht voor de campagne.

Jouw afhaalmaaltijden: Sluit aan bij een doel waar je een passie voor hebt of dat relevant is voor je merk. Doe een oprechte poging om het goede doel te verdedigen en betrek uw klanten bij uw reis.


7. Frito-Lay: wees origineel, wees leuk

We zijn het er allemaal over eens dat PepsiCo een marketingkrachtpatser is. Frito-Lay is een van hun branches met een productportfolio bestaande uit Doritos, Lay’s en Cheetos. Is het je al opgevallen hoe Lay’s met vernieuwende smaken komt (gyro en truffelfrietjes, tosti’s en tomatensoep, enz.)?

Ze crowdsourcen nieuwe smaken via een meerjarige wedstrijd genaamd “Doe ons een smaak.” Ze nodigen klanten uit om smaken en ingrediënten in te dienen die ze door Lay’s willen laten ontwikkelen. Ze pikken de drie beste smaken op en geven een enorme geldbeloning aan de winnende deelnemers.

Hun wedstrijd “Turn Up the Flavour” resulteerde in drie tijdelijke smaken die waren geïnspireerd op drie muziekgenres, hiphop, pop en rock. Volgens Lay’s“De zintuiglijke ervaring van elke ‘Turn Up the Flavor’-chipsmaak is bedoeld om fans dezelfde zintuiglijke ervaring te geven bij het luisteren naar elk muziekgenre.”

Om de wedstrijd populairder te maken, werkte Lay’s samen met muziekartiest Beba Rexha. Ze creëerde een themalied voor de campagne, Hier en nu. In ruil daarvoor voegde Lay’s een unieke code toe aan de nieuwe chipspakketten, waarmee kopers de nieuwe tracks van Beba konden ontgrendelen.

Jouw afhaalmaaltijden: Geef klanten het gevoel dat ze gewaardeerd worden door ze te betrekken bij het strategische besluitvormingsproces.


8. Taco Bell: wees waar je publiek is

Het kennen van de smaak en voorkeuren van uw publiek is een fundamentele regel van marketing, maar Taco Bell neemt deze stelregel zeer serieus. Ze realiseerden zich dat een groot deel van hun klantenbestand bestaat uit studenten die in studentenkamers verblijven en geen tv hebben. Ze moesten deze mensen dus via andere kanalen bereiken.

Ze intensiveerden hun social media campagnes. Ze zijn een groot deel van hun marketingbudget gaan besteden aan exploratie, zodat ze snel kunnen inspelen op veranderingen in kooppatronen. Concurreren met McDonald’s en Wendy’s was niet gemakkelijk, maar ze slaagden erin door actief te zijn op bijna alle sociale platforms.

Door diep in de psyche van hun kopers te graven, kregen ze inzicht in het soort sociale inhoud dat een gevoelige snaar raakt. Hun Twitter-handle, @Taco Bell, zit vol met geestige en edgy inhoud waar een jong publiek dol op is. Ze plaatsen ook hilarische reacties op opmerkingen over hen.

Bron: twitter.com

Jouw afhaalmaaltijden: Beknibbel niet op klantonderzoek. Hoe beter u uw doelgroep kent, hoe gerichter uw marketingcampagnes zullen zijn.


Het populaire biermerk Heineken richt hun advertentiecampagnes op millennial-mannen, die hun belangrijkste demografische groep vormen. Ze richten zich op mannen die geïnteresseerd zijn in sport door evenementen zoals de UEFA Champions League te sponsoren.

Het Nederlandse biermerk sponsort ook Coachella, het zomerfestival dat een van de grootste bijeenkomsten van millennials is. Vooral deze consumentengroep is wars van het idee van reclame. Eventmarketing werkt dus goed bij hen.

Bron: instagram.com

Associatie met een evenement dat populair is onder millennials, versterkt de positionering van het merk als een jong merk. Bovendien krijgen ze de kans om dichtbij en persoonlijk te zijn met hun consumenten.

Jouw afhaalmaaltijden: Evalueer uw sponsormogelijkheden zorgvuldig. Kies degene die resoneren met uw doelgroepen en uw merkimago versterken.


10. Wereldnatuurfonds voor de natuur (WWF): wees creatief

De advertentiecampagnes van het WWF zijn altijd erg creatief. In de campagne “24 Hours in the Life of WWF” plaatste de organisatie een interactieve kaart op Twitter. Op die dag verscheen er, telkens wanneer iemand van WWF iets op Twitter plaatste, een miniatuur van het bericht op de kaart met daarop de geografische locatie van de persoon.

Het doel was om het wereldwijde bereik van WWF en het soort werk dat zij in verschillende delen van de wereld ondernemen, te benadrukken. Om het idee populair te maken, promootte WWF een aangepaste hashtag #wwf24.

Hun #BedreigdeEmoji campagne zette tweets om in donaties telkens wanneer hun aangepaste emoji’s in een bericht werden gebruikt. De inzamelingsactie was gebaseerd op de grondgedachte dat 17 van de dieren in een standaard emoji-set in de bedreigde categorie vallen. Dus elke keer dat een persoon een emoji gebruikte, sloeg het feit dat het dier in gevaar is, door.

Bron: www.wwf.org.nz

Jouw afhaalmaaltijden: Denk out-of-the-box om met ideeën te komen die nog niet eerder zijn onderzocht. Op deze manier kan uw inhoud opvallen in de verzadigde sociale ruimte.


Terug naar jou

Er is geen one-size-fits-all-aanpak als het gaat om marketingstrategieën die voor uw merk werken. Maar de voorbeelden in dit bericht openen nieuwe wegen voor denken en experimenteren. Het beste advies is om verschillende ideeën te blijven proberen totdat je het goed hebt.



Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.