do. sep 29th, 2022


TikTok is schijnbaar uit het niets geëxplodeerd om een ​​van de meest gedownloade apps ter wereld te worden. Het begon als een redelijk succesvolle app voor het delen van video’s – getagd met Douyin in zijn geboorteland China en TikTok in de rest van de wereld. In 2018 kocht het echter de bekendere app Musical.ly uit, waardoor al zijn niet-Chinese gebruikers werden gemigreerd naar een nieuw gecombineerd TikTok-platform. Het bedrijf exploiteert Douyin nog steeds als een aparte app in zijn thuisland. Het mag geen verrassing zijn dat marketeers het potentieel van het platform beginnen te zien. Dit is onze TikTok-marketinggids, waarin mogelijke manieren worden voorgesteld waarop bedrijven het meeste uit TikTok en zijn jonge publiek kunnen halen.

Download hier de ultieme gids voor TikTok-marketing, het is gratis


TikTok-marketinggids:


TikTok heeft meer dan 800 miljoen installaties

Waarschijnlijk de belangrijkste belemmering voor het marketingsucces van TikTok is dat de meeste marketeers (en bedrijfsmanagers) ouder dan 30 nog nooit van het platform hebben gehoord.

Het heeft de laatste tijd een paar keer het nieuws gehaald vanwege zorgen over de vraag of het zo is veilig voor jongeren. Dit kwam begin april tot een hoogtepunt toen het Indiase ministerie van Elektronica en Informatietechnologie beval dat TikTok uit app-winkels moest worden verwijderd, nadat een hooggerechtshof in Madras had verklaard dat de app pornografie en andere illegale inhoud aanmoedigde. Het verbod was echter van korte duur en de rechtbank hief het verbod op op 22 april, nadat TikTok de inhoud nauwkeuriger had onderzocht en meer dan 6 miljoen video’s verwijderde waarvan het meende dat het de gebruiksvoorwaarden en communityrichtlijnen schond.

Afgezien daarvan is TikTok het afgelopen jaar enorm gegroeid. De app was de meest gedownloade gratis iOS-app in de eerste helft van 2018. Hij stond ook bovenaan Google Play in oktober 2018. Over het algemeen stond TikTok in november 2018 op de derde plaats ter wereld.

TikTok genoot meer dan 1,1 miljard installaties in maart 2019. Gebruikers hebben het alleen al in 2018 meer dan 660 miljoen keer gedownload, met nog eens 188 miljoen downloads tijdens het eerste kwartaal van 2019. Elke maand gebruiken meer dan 500 miljoen mensen wereldwijd TikTok. Het Indiase verbod op korte termijn moet een echte zorg zijn geweest voor het management van TikTok, aangezien 43% van de wereldwijde gebruikers uit India komt (denk eraan dat deze cijfers de Chinese gebruikers van Douyin niet meerekenen).


Wat is TikTok?

TikTok moedigt zijn gebruikers aan om korte video’s te uploaden. De meeste van zijn voormalige Musical.ly-gebruikers hebben eenvoudig video’s van zichzelf geüpload naar muziekvideo’s. De meer getalenteerde, enthousiaste en technisch bekwame leden hebben video’s met originele inhoud geüpload en het zijn deze mensen die de beïnvloeders op het platform werden.

De meeste TikTok-video’s duren maximaal 15 seconden, hoewel je video’s van het type Verhalen van 60 seconden kunt maken en delen.

Zowel de originele TikTok als Musical.ly waren gericht op hetzelfde publiek: tieners en tweens. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gecombineerde TikTok zich ook richt op 13-24-jarigen.

Een ding dat wel veranderde met de groei in populariteit van het platform, is dat er nu meer variatie is in de soorten video’s die mensen delen. Het is niet langer alleen maar muziek. Opkomende comedians die stand-up routines uitvoeren, skateboarders die hun vaardigheden demonstreren, grappenmakers, dansers, modeliefhebbers, beginnende schoonheidsspecialisten en ambachtelijke fans, maken allemaal van de kans gebruik om video’s te delen die hun talent demonstreren. En nu zien we zelfs dat mensen video’s delen waarin ze hun favoriete producten gebruiken.

Natuurlijk hebben niet alle TikTok-gebruikers het vertrouwen, de bandbreedte of de vaardigheden om video’s te maken. Net zoals veel van de YouTube-kijkers lurkers zijn, alleen op zoek naar opwindende inhoud om te consumeren, nemen nogal wat TikTokers ook een meer passieve houding aan ten opzichte van het gebruik van de app.

TikTokers hoeven inderdaad niemand te volgen. Ze kunnen gewoon hun app openen, naar hun Discover-pagina gaan en video’s afspelen die eruitzien alsof ze interessant of vermakelijk zijn. Ze kunnen zelfs zoeken naar video’s over voorkeursonderwerpen door relevante hashtags te gebruiken.

Na verloop van tijd zullen de meeste TikTok-gebruikers echter van bepaalde soorten video’s gaan houden. Ze zullen zich waarschijnlijk abonneren op kanalen die regelmatig ‘hun’ soorten video’s delen. Elke TikToker heeft een profielpagina en deze markeert de video’s die ze hebben geüpload.


Wie gebruikt TikTok?

Musciall.ly richtte zich actief op Generatie Z, met een vrouwelijke vooringenomenheid. Het is nog te vroeg om te zien of er echt iets verandert met TikTok. Het is echter nog steeds overweldigend populair bij jongere mensen, met 66% van de gebruikers onder de 30. Een vergelijkbaar percentage TikTok-gebruikers is vrouw.

Het heeft internationale aantrekkingskracht, met een groot aantal gebruikers in de VS, India en in de vorm van Douyin, China. Douyin heeft 400 miljoen maandelijkse gebruikers gemeld.

Douyin is sinds 2017 actief in China. In het begin was meer dan 50% van de gebruikers jonger dan 24 jaar. Met name die vroege Douyin-gebruiken lijken bij het platform te zijn gebleven naarmate ze ouder worden, wat betekent dat de gemiddelde leeftijd van Douyin-gebruikers geleidelijk is gestegen. naar boven gekropen. In februari 2018 was slechts 31,8% van de Douyin-gebruikers jonger dan 24 jaar, met 23,4% van de gebruikers van 25-30 jaar en nog eens 23,4% van de gebruikers van 31-35 jaar. Het wordt interessant om te zien of we in de rest van de wereld in de loop van de tijd een vergelijkbare trend zien met TikTok.


Hoe kunnen merken TikTok gebruiken?

Er zijn drie manieren waarop merken op TikTok kunnen adverteren.

  1. Ze kunnen hun eigen kanaal maken en relevante video’s uploaden via hun kanaal
  2. Ze kunnen met influencers werken om inhoud onder een breder publiek te verspreiden
  3. Ze kunnen betalen om te adverteren op TikTok – het is nog erg vroeg voor TikTok-reclame – er is zeker nog geen markt zoals voor YouTube. TikTok kan echter in de loop van de tijd populairder en ingeburgerd raken.

Veel merken doen een combinatie van het runnen van hun eigen kanalen en het werken met influencers om content onder een breder publiek te verspreiden. Je kunt enkele van de onderstaande ideeën uitproberen op je eigen kanalen, of je kunt je influencers voorstellen om dit soort inhoud te maken en te delen.


Hashtag-uitdagingen

Uitdagingen zijn een essentieel kenmerk van de TikTok-community. TikTok-gebruikers houden ervan om een ​​uitdaging aan te gaan en dienovereenkomstig video’s te maken en te uploaden. Deze uitdagingen krijgen meestal een #-tagnaam, zodat ze zowel gedenkwaardig als gemakkelijk te vinden zijn.

Misschien wel de bekendste uitdaging was de Amerikaanse tv-persoonlijkheid, Jimmy Fallon’s #tumbleweedchallenge. Hij daagde gebruikers uit om video’s te uploaden waarin ze op de grond vallen en rondrollen als een tumbleweed, compleet met een westers muziekthema op de achtergrond. Dit leidde tot meer dan 8.000 inzendingen en meer dan 10,4 miljoen engagementen. Jimmy Fallon is sindsdien TikTok-uitdagingen blijven geven.

Merken kunnen ook hashtag-uitdagingen op TikTok aanmoedigen. Tenzij je merk erin is geslaagd een eigen populair TikTok-kanaal op te bouwen, kun je waarschijnlijk het beste samenwerken met influencers om je #hashtag-uitdaging een kickstart te geven. Zodra een #hashtag-uitdaging op TikTok is gelanceerd, kunnen mensen met slechts een paar klikken deelnemen.


Door gebruikers gegenereerde inhoud

Nogmaals, dit is een vorm van marketing die merken kunnen baseren op hun eigen TikTok-kanaal, of ze kunnen samenwerken met influencers om hun volgers aan te moedigen om door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) te creëren die het merk op de een of andere manier ondersteunt.

Generatie Z houdt van de volledige meeslepende ervaring. Dat is waarom ze niet thuis zitten kijken naar traditionele tv-uitzendingen – het is een te passieve ervaring. Generatie Z is het liefst betrokken.

Als u een manier kunt vinden om uw klanten aan te moedigen video’s van zichzelf te delen die uw producten gebruiken of er interactie mee hebben, op een of andere manier, krijgt u waarschijnlijk een hoge buy-in.

Chinees restaurant Haidilao ontdekte dit met een DIY-optie op hun menu. Klanten die het DIY-menu-item kozen, creëerden hun eigen unieke off-menu-gerecht en filmden de ervaring vervolgens. Haidilao is gevestigd in China en moedigde hun klanten aan om hun video’s op Douyin te delen.

Bron: https://technode.com/2018/05/28/douyin-marketing-campaigns-examples/

Nadat een paar klanten hun culinaire pogingen hadden geüpload, stroomden anderen naar het restaurant zodat ze ook hun maaltijd en video konden maken. Uiteindelijk vroegen meer dan 15.000 mensen om de DIY-optie; 2.000 uploadden uiteindelijk video’s van hun creaties en 50 miljoen mensen bekeken de video’s. We hebben ook een tool ontwikkeld die als leidraad kan dienen voor de inkomsten van influencers op TikTok. Dit zou u een betere indicatie moeten geven van de prijs van influencers voor campagnes met door gebruikers gegenereerde inhoud.


Traditionele influencer-marketing

Natuurlijk werken alle beïnvloedingsmarketingtechnieken die je op andere videogebaseerde platforms ziet, zoals YouTube, ook op TikTok. Als je product past bij het publiek van een influencer, moet je TikTok influencer-campagne slagen. In de meeste gevallen moet je het aan de influencers overlaten om de inhoud te maken – zij weten wat hun volgers leuk vinden.

Zoals altijd is de sleutel tot succes met influencermarketing het stellen van de juiste doelen, gericht op een specifiek deel van de aankooptrechter. De jonge omroepen van TikTok moeten authentiek blijven voor hun volgers om influencer-marketing te laten slagen.

Vaak hoeft een merk influencers alleen maar aan te moedigen om video’s te maken waarin ze het product van de sponsor dragen of gebruiken. Nogmaals, dit werkt alleen als de influencer het soort persoon is dat het product normaal gesproken zou gebruiken. Het heeft weinig zin om een ​​influencer aan te moedigen een ongepast product te promoten. Op TikTok ga je geen bejaardentehuizen of hoortoestellen verkopen.

Een ander neveneffect van TikTok’s jonge klantenkring is dat ze veel minder geïnteresseerd zijn in flitsend camerawerk en hoge videoproductiewaarden. Je moet je influencers voldoende vertrouwen om hun video’s op hun manier te produceren, zelfs als ze er amateuristisch uitzien in de ogen van een marketeer. TikTokers zijn meer geïnteresseerd in originaliteit en plezier dan in de kwaliteit van je video’s.


TikTok-advertenties

TikTok heeft het afgelopen jaar geëxperimenteerd met adverteren, maar heeft nog geen formeel winstdelingssysteem opgezet. Ze komen echter steeds dichter bij het punt waarop meer mensen op het platform kunnen adverteren. Ze begonnen met het weergeven van korte advertenties in januari 2019.

Ze creëerden een reclame pitch deck eind 2018, met een indicatie van de soorten advertenties die uiteindelijk beschikbaar zouden kunnen worden gesteld aan merken op Musical.ly. Iemand heeft het document naar Digiday gelekt. Mogelijke advertentietypen zijn:

  • merk overname
  • In-feed native video
  • Hashtag-uitdaging
  • 2D-lensfilters in Snapchat-stijl voor foto’s.

TikTok test momenteel advertenties in zowel de VS als Europa.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.