wo. jun 29th, 2022


Als je nog steeds probeert te achterhalen wat een virtuele influencer is, is het je vergeven, aangezien het marketinglandschap van influencers in zo’n enorm tempo blijft groeien. Kortom, een virtuele influencer is een digitaal personage dat is gemaakt met behulp van computergraphics-software. Dit personage krijgt dan een persoonlijkheid en zal te allen tijde op social media platforms handelen alsof hij/zij de influencer is.

Een recente studie voltooid door HypeAuditor heeft onthuld dat hoewel de negatieve volgersgroei van virtuele influencers in 2020 met 18% is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar, ze nog steeds een sterke factor zijn om rekening mee te houden. Volgens Christopher Travers, de oprichter van VirtualHumans.org, kunnen virtuele influencers alles doen wat menselijke influencers kunnen doen, maar met meer controle en betrokkenheid. In feite kunnen virtuele influencers bijna drie keer zoveel engagement bieden als echte influencers.

Het team van HypeAuditor en VirtualHumans.org werkte samen om een ​​lijst samen te stellen van de beste virtuele influencers. Zonder verder oponthoud, laten we je kennis laten maken met de virtuele personages waar je in de toekomst ongetwijfeld nog veel meer over zult horen.


De 15 beste virtuele influencers:


In 2020 was Lu do Magalu de meest gevolgde virtuele influencer. Momenteel is ze ook de virtuele mens met de meeste zichtbaarheid ter wereld, waardoor het gemakkelijk te begrijpen is waarom ze bovenaan deze lijst zou staan.

Ze heeft meer dan 14 miljoen volgers op Facebook, bijna 5 miljoen volgers op Instagram, meer dan 2 miljoen YouTube-abonnees en meer dan 1 miljoen volgers op respectievelijk Twitter en TikTok. Haar bekendheid en bereik is echter meestal beperkt tot Brazilië, waar ze vandaan komt.

Meer dan tien jaar geleden verscheen ze voor het eerst namens Magazine Luiza, een van de grootste retailbedrijven in Brazilië, om iBlogTV op YouTube op de markt te brengen. Sindsdien is ze te zien in productrecensies, unboxing-video’s en heeft ze namens deze retailgigant ook softwaretips gedeeld.


Miquela Sousa, of beter bekend als Lil Miquela, is een virtueel robotmodel dat heeft gewerkt met enkele van de beste modemerken zoals Prada, Dior en Calvin Klein. Ze bracht ook één single uit, “Not Mine”, in 2017 en debuteerde eerder dit jaar haar eerste videoclip, “Hard Feelings”, op het online festival van Lollapalooza.

Deze sproeterig Braziliaans-Amerikaanse schoonheid is gemaakt door Brud, een startup gevestigd in Los Angeles. Ze heeft bijna 3 miljoen Instagram-volgers, ook wel “Miquelites” genoemd, 2,5 miljoen TikTok-volgers en meer dan 27.000 Twitter-volgers.


Barbie behoeft geen introductie. Het was slechts een kwestie van tijd voordat deze blondharige schoonheid uit de late jaren vijftig naar sociale media zou gaan om meer fans te verblinden. Haar grootste volgers zijn op Facebook, maar ze heeft ook enorme volgers op de andere platforms, vooral op YouTube, waar ze de rol van Vlogger op zich neemt.

Ze heeft 1,8 miljoen volgers op Instagram, 10 miljoen abonnees op YouTube, bijna 300.000 volgers op Twitter en meer dan 200.000 maandelijkse luisteraars op Spotify. Zo ontving haar Instagram-post ter ondersteuning van de Black Lives Matter-beweging meer dan 40.000 likes.


Superplastic, ’s werelds grootste maker van geanimeerde synthetische beroemdheden, kleding en designerspeelgoed, is eigenaar van dit ondeugende konijntje. Zijn obsessies omvatten alles wat met horror te maken heeft. Naar eigen zeggen omschrijft hij zichzelf als een “fashion horror artiest & mixtape producer met obsessies: handtassen, bijlen, designer speelgoed, Billie Eilish, & The Shining”.

Oorspronkelijk afkomstig uit Montreal, Canada, verscheen Guggimon voor het eerst in juni 2019. Je herkent hem misschien als een van Steve Aooki’s hype-sterren. Hij sloot zich aan bij deze wereldberoemde DJ en producer tijdens zijn Color of Noise-tour.


Knox Frost is de beste mannelijke virtuele influencer op Instagram. Volgens zijn Instagram-account komt de 20-jarige uit Atlanta. In één jaar tijd slaagde hij erin zijn aanhang organisch uit te breiden tot meer dan een miljoen volgers.

Hij maakt de tijd om nieuwe manieren te vinden om voor zijn gemeenschap te zorgen en zijn inhoud slaagt erin om sterke gesprekken op gang te brengen. Maar, net als zoveel jonge mannen tegenwoordig, heeft hij het ook moeilijk om erbij te horen. Terwijl Amerikaanse mannen van begin twintig zijn grootste publiek vormen, is iets meer dan een kwart van zijn publieksbereik eigenlijk Dames.


Any Malu, oorspronkelijk afkomstig uit Brazilië, is een volledig geanimeerde virtuele influencer die over de hele wereld wordt erkend. Ze maakte voor het eerst haar opwachting in 2015 en wist in vijf jaar tijd van een idee naar een YouTube-ster tot een transmediale ervaring.

De Braziliaanse virtuele influencer heeft meer dan 1 miljoen fans op Twitter, TikTok, Facebook en Instagram. Haar video’s op YouTube zijn meer dan 280 miljoen keer bekeken. Ze is trouwens een van de weinige virtuele influencers met een eigen tv-show. Wat haar nog meer onderscheidt, is dat haar tv-programma mogelijk wordt gemaakt door Cartoon Network.


Anna Cattish is een Russische animator en illustrator. Ze maakt deel uit van het honkfu visual label dat speciale animaties en op personages gebaseerde beelden maakt. Het begon meer dan 10 jaar geleden als een collectief van kunstenaars, maar is uitgegroeid tot een boetiekstudio en label. Drie jaar na de start van het label maakte Anna Cattish haar eerste optreden. Negen jaar later heeft ze bijna 500.000 volgers op Instagram. Haar werk is schattig, maar toch edgy met een vleugje attitude.


Oorspronkelijk afkomstig uit Jakarta in Indonesië, reist Thalasya door haar ’thuisland’ om haar balkons en winkels te verkennen. Hoewel staycations momenteel een ding zijn, heeft dit haar er niet van weerhouden om helemaal naar de VS te reizen naar een opnamestudio in Florida.

Zoals we allemaal weten, kan reizen een dure hobby zijn. Dus om haar hobby te financieren, heeft ze geadverteerd voor hotels, restaurants en zelfs gezondheidspillen. Bovendien heeft ze ook haar eigen kledingwinkel, Yipiiiii, die ze samen met haar goede vriendin Zeline bezit.

Ze is ontwikkeld door Magnavem Studio en verscheen voor het eerst in oktober 2018. Sindsdien heeft ze meer dan 500.000 volgers op Instagram.


Janky wordt je aangeboden door Superplastic, dezelfde makers achter Guggimon. Oorspronkelijk afkomstig uit Los Angeles, maakte deze parttime cartoonstuntman voor het eerst zijn opwachting in juni 2019. Zijn merkvermeldingen omvatten grote namen en luxemerken zoals Tinder, Prada en Red Bull. In het iets meer dan een jaar dat hij bestaat, heeft hij al meer dan 750.000 volgers op Instagram.


Noonoouri is gemaakt door Joerg Zuber, de oprichter van Opium Effect, een creatief bureau in München, Duitsland. Het 19-jarige digitale personage heeft de mode-industrie stormenderhand veroverd en heeft met de meeste luxe topmerken gewerkt, waaronder Lacoste, Versace en Bulgari.

Hoewel het haar doel is om te entertainen, wil ze haar publiek ook informeren over verschillende sociale doelen. Ze is veel meer dan alleen een digitaal personage. Ze is ook een veganist die publiekelijk duurzame mode ondersteunt. Dus een ding dat je haar nooit zult zien dragen of promoten, is een bontjas. Ze gebruikt niet echt Twitter en gebruikt vooral Instagram om haar 300.000+ volgers te bereiken. Als alternatief kun je haar ook volgen op TikTok, waar sommige van haar video’s meer dan 50.000 likes hebben gekregen.


Oorspronkelijk uit Parijs, Frankrijk, is Bee de allereerste influencer bee. Hij/zij maakte in april 2019 voor het eerst kennis met de sociale-mediascene. De Foundation de France creëerde deze sympathieke virtuele influencer om merken over de hele wereld te helpen geld in te zamelen om bijen te helpen redden. Terwijl zijn / haar Twitter-account stil is, is zijn / haar Instagram-account een bijenkorf van activiteit met al meer dan 280.000 volgers.

Het werk van deze kleine bezige bij is cruciaal, aangezien bijen een integrale rol spelen om ervoor te zorgen dat onze ecosystemen en landbouw in balans blijven. Volgens de Europese Unie is meer dan 80% van de wilde en gecultiveerde bloeiende planten afhankelijk van bestuiving. Bovendien zijn ze ook verantwoordelijk voor de bestuiving van 75% van ’s werelds landbouwgewassen. Als je Disney’s the Bee Movie hebt gezien, weet je al maar al te goed waarom bijen zo belangrijk zijn.


Imma, oorspronkelijk afkomstig uit Tokio, heeft de prestigieuze titel het eerste virtuele model van Japan te zijn en verscheen voor het eerst in juli 2018. Sindsdien stond dit virtuele meisje met de kenmerkende roze bob in veel krantenkoppen. In feite heeft Japan Economics Entertainment haar uitgekozen als een “New 100 Talent to Watch”.

Haar interesses omvatten de Japanse cultuur, kunst en film. Ze heeft merkvermeldingen zoals Burberry, TikTok, Adidas Tokyo en IKEA Japan. In de 2+ jaar dat ze in het vak zit, heeft ze al meer dan 300.000 volgers op Instagram en twee miljoen likes op TikTok.


Bermuda is een van de oudere virtuele influencers, al zou je dat nooit aan haar uiterlijk kunnen zien. Oorspronkelijk uit Los Angeles, verscheen ze voor het eerst in december 2016. Deze it-girl, die zich identificeert als een robotvrouw, wil jonge ondernemers motiveren om hun zakelijke doelen na te streven. Ze wil vooral meer vrouwen motiveren om een ​​loopbaan in de robotica te volgen.

Ze hoopt ook haar muzikale carrière voort te zetten. Op Spotify heeft ze al een cover van Under the Bridge van de Red Hot Chilli Peppers uitgebracht.


Liv is een afgestudeerde van de middelbare school die bij toeval letterlijk in een surrealistische toekomst viel (het jaar 3000 om precies te zijn) toen ze een vreemd portaal binnenstapte. Voorlopig crasht ze op de bus van haar nieuwe vriend. Ze is nog steeds aan het uitzoeken hoe ze terug kan keren naar het jaar 2020, maar als ze ziet hoe dit jaar uitpakte, zou niemand het haar kwalijk nemen als ze ervoor koos om niet terug te keren.

Gelukkig voor haar en ons heeft ze nog steeds haar telefoon die is verbonden met het heden. Dus we kunnen gemakkelijk de groene giftige meren en buitenaards leven met haar verkennen. Ze heeft zelfs haar eigen online winkel die merchandise uit de toekomst verkoopt. Van hoodies tot crop tops tot emaille pins, er is een breed scala aan kleding en accessoires.

Liv is gemaakt door Shadows Interactive in juni 2019 en heeft in deze korte tijd al 179.000 volgers op Instagram gekregen. Het zou heel interessant zijn om te zien wat de toekomst voor haar in petto heeft.


Ralph komt oorspronkelijk uit Los Angeles en is een personal trainer en life coach. Net als Liv in de toekomst werd hij ook gemaakt door Shadows Interactive, opgericht door Dylan Flinn.

Ralph gelooft dat met hard werken iedereen er geweldig uit kan zien. Als eigenaar van een sportschool probeert hij altijd nieuwe fitnessrages te creëren. Gelukkig, net als velen van de andere top fitness influencers in de VS, weet hij hoe hij fit worden er leuk uit kan laten zien. Naast 200.000 Instagram-volgers heeft Ralph ook zijn eigen app.


Dingen afronden…

Je vraagt ​​je misschien af ​​wat de aantrekkingskracht is van virtuele influencers. Kortom, het inzetten van virtuele influencers is nog geen typische benadering van influencer marketing. Het juiste digitale karakter kan uw merk dus helpen op te vallen tussen alle andere echte mensen die al kanalen zoals Instagram en TikTok gebruiken.

Bovendien, aangezien digitale inhoud tegenwoordig zo snel kan worden gemaakt, is het logisch waarom het succesvol zal blijven. Als je bang bent dat je publiek wordt afgeschrikt door de kunstmatige kwaliteit van de inhoud, denk dan eens terug aan de personages waarmee je contact hebt gehad en de verhalen die ze vertelden. We houden van luisteren naar en vertellen van verhalen. We hebben een inherent verlangen om onszelf uit te drukken en een virtuele influencer is gewoon een andere vorm van expressie.

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.