wo. jun 29th, 2022


De wereldwijde omzet van de eSports-markt zal naar verwachting bereiken: $ 1.790 miljoen tegen 2022. Het samengestelde jaarlijkse groeipercentage (CAGR) tussen 2017-22 zal naar verwachting 22,3% zijn en het grootste deel van deze inkomsten wordt gegenereerd door sponsoring. Met dit soort cijfers is eSports-marketing een prioriteit geworden voor niet-endemische merken.

eSports verwijst naar competitief gamen of videogames. En het heeft een enorme schare fans onder millennials. Volgens een gezamenlijke studie door Twitch en Neilsen, in de VS, zijn eSports-fans extreem loyaal (na minstens vier jaar eSports).

Merken als Red Bull en Intel waren tot voor kort de enige spelers in dit domein. Maar nu zijn zelfs niet-endemische merken zoals Mercedes en Coca-Cola op de eSports-marketingwagen gesprongen. Het interactiviteitselement en de geringe concurrentie zijn de drijfveren van het fundamentele belang. Twitch is een van de belangrijkste streamingplatforms voor eSports en heeft momenteel een laag aantal advertenties. Gesponsorde advertenties hebben een hoog slagingspercentage op Twitch, omdat fans van streaming meer worden ondergedompeld in de inhoud die ze bekijken. De livechat en wedstrijd komen verder in het interactiviteitsquotiënt.


9 van de beste eSports-marketingstrategieën:


1. Vind het juiste eSports-publiek

Je moet de begrijpen eSports-gemeenschap zodat u een on-target marketingplan kunt ontwerpen. Aannemen dat alle eSports-fans in dezelfde categorie vallen, is absurd. Net als traditionele sporten, kan eSports worden ingedeeld in veel verschillende genres. Het publiek kan worden ingedeeld op het type games dat ze leuk vinden.

Enkele hiervan zijn:

  • Speler versus speler (PvP)
  • First-Person Shooter (FPS)
  • Realtime strategie (RTS)
  • Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)
  • Massively Multiplayer Online Rollenspellen (MMORPG)

Als u weet op wie u zich wilt richten, kunt u inhoud maken die hen aanspreekt. U kunt ook contact opnemen met eSports-teams die geliefd zijn bij uw doelgroep. Als uw doelen overeenkomen met die van het team dat u sponsort, kan dit resulteren in een lange en wederzijds bevredigende samenwerking voor beide belanghebbenden.


2. Identificeer de juiste kanalen

Als u uw klanten eenmaal kent, moet u erachter komen waar ze het grootste deel van hun speeltijd doorbrengen. Vervolgens moet je op zoek gaan naar de eSports-teams die het populairst zijn en geweldige sponsormogelijkheden bieden.

Vaker wel dan niet, geven gamers er de voorkeur aan om tijd door te brengen op platforms voor het streamen van videogames. De meest populaire platformen zijn:

  • Zenuwtrekking
  • Hitbox
  • Azubu
  • YouTube-gaming
  • Bigo Live
  • Gosu-gamers

U kunt de abonnementen en het aantal gebruikers van deze platforms vergelijken. Richt u op de platforms waar uw doelklanten actief zijn en waar uw concurrenten niet. U moet ook beoordelingen van platforms op de shortlist bekijken.


3. Werk samen met eSports-influencers

Influencers kunnen je helpen het bereik en de penetratie van je eSports-evenementen en -campagnes te verbeteren. Maar je moet influencers vinden die hetzelfde publiek hebben als de jouwe en die actief zijn op de door jou gekozen platforms.

Er zijn veel marketingtools voor influencers die u kunnen helpen uw zoekopdracht te verfijnen door influencers met de juiste specificaties te identificeren. Laten we een voorbeeld bekijken van hoe een eSports-beïnvloeder uw verkoop kan stimuleren:

lijkwade is een van de beste streamers op Twitch en YouTube. Hij werkte samen met het kledingmerk, JINX, om hun bomberjacks te promoten. De jassen hadden het insigne van Shroud en werden gepromoot op de website van het merk en op het Twitch-account van Shroud.

Influencers kunnen helpen om de zichtbaarheid van je content te vergroten. U kunt uw partnerbeïnvloeders weergeven in advertenties en livechatsessies.


4. Start een eSports-team

Teams zijn groepen gamers die gepassioneerd zijn door dezelfde game en hun gameplay consistent streamen. Een Twitch-team kan een willekeurig aantal leden hebben.

Zo ziet een team op Twitch eruit:

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, ligt het starten van een eSports-team binnen het bereik van kleine merken. Er zijn veel geweldige eSports-teams die op het gebied van sponsoring hun verdienste niet hebben gekregen. Zij gaan graag voor u aan de slag als de voorwaarden goed zijn.

Als je je afvraagt ​​wat dit voor jouw merk betekent, laat het ons dan uitleggen. Wanneer deze teams content streamen, krijg je premium advertentiespots in hun stream. Evenzo, wanneer ze met fans omgaan, krijg je er de eerste graven in. Je kunt letterlijk de dienst uitmaken en campagnes in jouw richting sturen.

Je hebt een Partner-status op Twitch nodig om een ​​team te maken. Of u kunt samenwerken met iemand die deze status heeft. Om leden bij je team te krijgen, kun je naar streamers zoeken in Twitch Facebook-groepen. Adverteren op uw sociale accounts en websites kan ook helpen om het woord te verspreiden.


5. Host teamevenementen

Het is raadzaam om op kleine schaal te beginnen als je een nieuweling bent in de eSports-niche. U kunt nabijgelegen pubs en speelhallen bezoeken om bedrijven te zoeken die mogelijk geïnteresseerd zijn in het medesponsoren van evenementen.

Hier zijn enkele soorten evenementen die je via je team op Twitch kunt organiseren:

  • Mini-toernooien: Je kunt je team splitsen en tegen elkaar opnemen. Promoot het evenement op uw sociale mediakanalen en moedig uw teamleden aan dit ook te doen. Je kunt een weggeefactie organiseren om meer mensen naar het toernooi te krijgen.
  • Multistreaming-evenementen: als je streamers regelmatig samenwerken en met elkaar communiceren, zal je team meer kijkers trekken.
  • Podcasts/webinars: Houd een wekelijkse of tweewekelijkse show waarin u uw teamleden uitnodigt om handelsgeheimen en sportadvies met kijkers te delen.
  • Teamvergaderingen: maak van uw teampagina een bruisende, actieve ruimte door regelmatig teambijeenkomsten te houden waar u brainstormt over ideeën om uw uitzending te verbeteren. U kunt een Discord-server maken om beter te netwerken met uw team. Teamleden kunnen via de dedicated server vragen stellen en notities uitwisselen.

6. Gebruik een bureau voor teambuilding

Als je weinig tijd hebt en een helpende hand nodig hebt om je eSports-team op te bouwen, kun je een eSports influencer bureau die je in contact brengt met het meest relevante en gerenommeerde eSports-team op het door jou gekozen platform.

Bureaus helpen u bij het ontdekken van influencers en campagnebeheer. Het enige nadeel is dat ze duurder kunnen zijn dan het creëren van een nieuw team.


Als je oogappels wilt pakken door mee te liften op de populariteit van een spraakmakende streamer op Twitch, kun je nadenken over het medesponsoren van een van hun evenementen. Het voordeel is dat je een kant-en-klare fanbase krijgt die diep geïnvesteerd is in de content die je sponsort. Een ander voordeel is dat je geloofwaardigheid opbouwt op het platform, wat je meer kijkers, sponsors en streamers kan opleveren.

GameStop, een bekende detailhandelaar in sportartikelen, werkt samen met OpTic Gamingeen eSports-krachtpatser en twee andere merken voor het hosten van evenementen in 2019. Alle evenementen waren gericht op Texaanse gaminggemeenschappen die de demografische doelgroep van GameStop zijn.

Ze hielden gamelessen en clinics in de lokale winkels van GameStop. De verkoop in de winkel en het merkimago verbeterden enorm voor GameStop.


8. Focus op contentmarketing

Contentmarketing kan u helpen uw merk in de game-industrie te vestigen. Bloggen over waardevolle game-informatie zal je zeker een trouwe fan opleveren onder eSports-liefhebbers. Je kunt je partner-influencers ertoe brengen exclusieve inhoud voor je te maken en deze via hun kanalen te promoten.

Ondertussen kunt u uw inhoud promoten via uw website, sociale accounts en InStream-advertenties. Zorg ervoor dat u aan het einde van uw blogbericht een overtuigende CTA toevoegt om lezers ertoe aan te zetten de gewenste actie te ondernemen. Als uw inhoud goed onderzocht en vers is, is de kans groot dat deze viraal gaat in gaminggemeenschappen.


9. Evalueer en herzie uw strategie

De hele oefening van eSports-marketing is zinloos als het niet de gewenste resultaten oplevert. Het is dus logisch om uw campagnes regelmatig te evalueren. Je moet realistische verwachtingen hebben, vooral als je wordt geassocieerd met kleinere influencers en streamers.

Als u een hoge ROI verwacht, kunt u investeren in videoadvertenties die pre, mid en postroll worden afgespeeld. De Twitch-partnerprogramma en Twitch-partnerprogramma’s kost misschien een bundel, maar geeft gegarandeerd rendement. Je zult in ieder geval je campagnes moeten monitoren en waar nodig je strategie bijsturen.


Conclusie

eSports-marketing is een kant-en-klare marketingtechniek die een groot potentieel heeft voor merken uit alle sectoren en van verschillende groottes. Als je serieus bent over dit soort marketing, moet je de strategische aanpak volgen die we in dit bericht hebben geschetst. Gewapend met deze informatie kun je nu aan de slag met eSports-marketing.

Bekijk meer informatie: https://influencermarketinghub.com/esports-marketing-strategies/

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.